איך מתמודדים הורים לבני נוער עם קושי נפשי,חרדות ומצוקות ?

0
272
קרדיט צילום: מרכזי יה"ל

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה ניכרת בהתמודדויות נפשיות של בני נוער. הקשיים הנפשיים של בני נוער באים לידי ביטוי בשלל צורות וביטויים, כגון דיכאון, היעדר מוטיבציה לפעילויות חברתיות ולימודים, הסתגרות, ניסיונות אובדניים ועוד.
בני נוער המתמודדים בקושי נפשי נאלצים גם להתמודד עם האתגרים הרגשיים של השלב ההתפתחותי של גילם, וגם להתמודד עם האתגרים הרגשיים והתפקודיים הנובעים מהתמודדות בבריאות הנפשית.

מעבר לילד עצמו המתמודד עם שלל האתגרים והקשיים, גם יתר בני המשפחה- ובעיקר ההורים נאלצים להתמודד עם קשיים רבים נוכח הקשיים של בנם. במצבים אלו יש עלולים להתקיים הרבה מתח במשפחה, מריבות וקונפליקטים כלפי החשיבה איך הכי נכון לעזור לו או לטפל בו, וחוסר הבנה כלפי המצב והבעיה. הרבה הורים מרגישים קשיים נוכח הסיטואציה החדשה, מפוחדים מהאופן שבן המשפחה מתנהל ומגיב אליהם, ובמצבים שבהם הנער או הנערה זקוקים לאשפוז קשת הרגשות השליליים והפחדים ההוריים עוד עולים. אנחנו גם יכולים לראות כי קשה גם להבין מהו שינוי ״טבעי״ של נוער נוכח גילם, ומהו שינוי הנובע ממצב של בעיה או קושי נפשי, המצריך התייחסות ייחודית ומותאמת.

אתגרים עימם מגיעים ההורים רבים הם בעיות בדידות של בני הנוער, חרדות ודיכאונות , גם התמכרויות התנהגותיות הם נושא שחוזר בשיח לכן חשוב להשקיע בתקשורת עם בני הנוער ולבדוק אם הכל בסדר. פעמים רבות המתבגרים מסתירים מצוקות, לכן חשוב לשים לב לשינויים קיצוניים בהתנהגות או בהתנהלות החברתית.

נוכח הקשיים הרבים שבני נוער מתמודדים ובני משפחתם חווים, נפתחת בסוף החודש קבוצה ייחודית וארצית להורים של מתבגרים בעלי התמודדות נפשית. במטרה העיקרית של הקבוצה היא לראות את ההורים אשר גם הם סובלים רבות מכך שהם רואים את ילדיהם סובל ומתקשה מבחינה נפשית ורגשית.

בתוך הקבוצה נדבר על החוויה ההורית בתוך ההתמודדות, על המצוקה הנפשית וננסה להבין מהי פגיעה נפשית ומהי בריאות נפשית, נעסוק ברצף שבין גיל ההתבגרות ובין הביטויים של המצוקה הנפשית. כמו כן, נעסוק גם בתפקוד ההורי במצבי משבר, בגבולות לבן הנוער והמצב הרגשי של יתר בני המשפחה והאחים למתמודד.
מפגשי הקבוצה יתקיימו דרך הזום החל מתאריך 30.05 בכל יום שני למשך חמישה עשר שבועות בין השעות 17.00-18.30 בהנחיית עידו סולם, עו"ס ממרכז יה"ל חדרה וחמדה פרחי מטפלת באומנות.
מפגשי הקבוצה הינם ללא תשלום

עמותת איכות בשיקום מפעילה ארבעה מרכזי משפחות יה"ל ברחבי הארץ (ראשל"צ, חדרה, כפר סבא ואשדוד) ולכל מרכז שלוחה בעיר נוספת. המרכזים ממומנים ומפוקחים על ידי משרד הבריאות. המרכז שם דגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך שיקום, בעבודה משותפת ושיתופית הכוללת את המתמודד, המשפחה וגורמי הטיפול והשיקום, ברוח גישת ההחלמה בבריאות הנפש.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here