על הקשר בין עיצוב וחינוך: הלן דורון:" עיצוב סביבת הלמידה משפיעה ישירות על איכות הלמידה"

0
52
צילום: דוד דורון

עיצוב כיתות החינוך הפורמלי – מורה אחת מול טורי שולחנות ומאחוריהם זוגות תלמידים, לא השתנה במשך עשורים רבים, בחינוך הבלתי פורמלי לעומת זאת, נראה שוני רדיקלי בעיצוב החלל הנותן מענה לשיטות הלימוד המתקדמות.

הלן דורון, בעלת הרשת החינוכית "הלן דורון", המתמחה בישראל בלימודי אנגלית מגיל שלושה חודשים ועד גיל 18 שנים וידועה כשם נרדף לחינוך איכותי בעולם כולו אומרת: "עיצוב סביבת הלמידה משפיעה ישירות על איכות הלמידה".

לדבריה, ילדים מסוגלים ללמוד מספר שפות במקביל עד גיל 7 באופן טבעי. "ילדים סופגים הכל בגיל מוקדם ורכישת השפה משפרת את ביצועי המוח ומפתחת את הקוגניציה. כדי לתת הזדמנויות לכל ילד ולהבטיח לו עתיד טוב יותר, על ידי כך שנעזור לו לממש את הפוטנציאל החבוי בו, חשוב ללמד את הילד בצורה הנכונה המותאמת לו מבחינה רגשית ומאפשרת להתפתח, לחזק את הקשר עם ההורה ולפתח את המוח עד למקסימום. מה שתעניק לילד בגיל צעיר, הוא מה שהוא יגדל לתוכו. חינוך נכון יעניק חווית התפתחות ולימוד בכיף ויצירתיות תוך כדי משחק, שירה, אודיו, וידאו, סטרימינג ועוד – תעשה את זה ותקבל ילד שדובר שלוש שפות עם יכולות אדירות לפני גיל שש".

"השליחות שלי היא להביא לילדי העולם את בשורת הלימוד באופן המתאים ביותר לילדים. יש דרך ליצור לימוד עם עניין, לימוד שמפתח ודוחף לדעת יותר, שמגרה חושים, שמרחיב אוצר מילים ומפתח את המוח. בגיל צעיר שש-שבע ניתן ללמוד במקביל גם שלוש שפות. תנצלו את המתנה הזו, תתנו לילד את כל הכלים למצות את הפוטנציאל שלו ".

עיצוב כיתות הלימוד בהלן דורון בישראל וברחבי העולם תומך בגישה זו: בגילים הקטנים ( 3 חודשים עד גיל 10 שנים) אין בכלל שולחנות וכסאות, הלמידה היא בקבוצות ובכל כיתה יש שטיח וכריות, חלל שמאפשר לילדים לשיר לרקוד, לקפוץ, קירות סולידיים עם דמויות מעולם התוכן הנלמד כדי לא להסיח את דעתם של הילדים מהעיקר- העברת המסרים הנלמדים. בכיתות הנוער, מגיל 11 ומעלה בדרך כלל, מתייחסים לילדים כבוגרים, הלימוד והדיונים נעשים סביב שולחן, אליו מסובים הילדים והמורה – המסר הוא שכולם בגובה העיניים ואין צינור ידע אחד, זוהי קבוצת לימוד, שלומדת דרך סקרנות, דיונים, חוויה, שירים ומחקר. הקירות מעוטרים במשפטי מוטיבציה, ציטוטים ואימוג'ים מעוררי השראה.

בארץ ישנם מודלים של כיתות נפרדות לגיל הקטן ולגיל הבוגר וישנן גם כיתות היברידיות (למשל בכרמיאל, חיפה, נוף הגליל, קריית מוצקין ועוד) בהן נערכים שיעורים לשתי קבוצות הגיל והעיצוב משתנה בהתאם( כסאות נערמים ושולחנות מתקפלים נוספים לחלל עם כניסת הבוגרים לשיעור).

עמדות הקבלה במרכזי הלימוד של הלן דורון גם הן לא דומות לחדר המנהל בבית הספר המסורתי, בכל עמדה קיר שלם מעוטר בברכה אישית של הלן דורון לבאים ללמוד ומדגיש את ערכי המותג: שייכות ומשפחתיות לצד המשכיות – בנושא זה ניצב על הקיר סרגל מדידה של גובה הילד וילד שמתחיל ללמוד בהלן דורון בגיל שלוש למשל מודד את גובהו וגם בכל שנה בהמשך בגיל 4, 5, 6 וכו וממחיש לילדים את ההתפתחות הפיזית שלהם לצד גדילתם ברמה בלימודי השפה והיותם חלק ממשפחת הלן דורון לאורך השנים.

חברת הלן דורון לחינוך פועלת ב-40 מדינות בעולם בהן: פולין, איטליה, אקוודור, מקסיקו, אוקראינה, ספרד, צ'כיה, פורטוגל וכמובן ישראל, עם כ-110 זכיינים ראשיים, ואלפי זכיינים אזורים. למעלה מ-1,100 מרכזי לימוד פעילים, 5,000 מורות מוסמכות ללימוד בשיטת הלן דורון ורשת של גני ילדים הפועלת בדרום קוריאה, טורקיה ואוקראינה.

צילום: יחצ
צילום: יחצ
צילום: יחצ

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here