מהי הוראה דיפרנציאלית?

0
807
מהי הוראה דיפרנציאלית?
קרדיט תמונה FREEPIK

בשנים האחרונות, יותר ויותר מוסדות לימוד במערכת החינוך הישראלית עוברים משיטת ההוראה הפרונטאלית לשיטת ההוראה הדיפרנציאלית. מהי הוראה דיפרנציאלית ואיזה כלים יכולים לסייע לשיטת הוראה זו? על כך ועוד בעמוד שלפניכם. 

שיטת ההוראה המונהגת במערכת החינוך של ישראל היא ההוראה הפרונטאלית המיושמת באמצעות כיתות הטרוגניות בהן המורה נדרש להתמודד (בעת ובעונה אחת) עם מגוון רחב של תלמידים ברמות לימוד שונות. בשיטת הוראה זו, חומר הלימוד מועבר כמקשה אחת לכלל התלמידים ללא התייחסות פרטנית להבדלי רמות הלימוד בין תלמידי הכיתה. בשנים האחרונות, לנוכח הבעייתיות הנלווית לשיטה זו, יותר ויותר מוסדות לימוד במערכת החינוך הישראלית עוברים מהשיטה הפרונטאלית לשיטה הדיפרנציאלית. במסגרתה ניתן מענה מותאם לכל תלמיד, וכל זאת מבלי לוותר על היתרונות הנלווים למסגרת הכיתה ההטרוגנית. 

הוראה דיפרנציאלית – מה חשוב לדעת?

הוראה דיפרנציאלית הידועה גם בשם למידה מבדלת, היא שיטת הוראה מכוונת במסגרתה ניתן מענה מותאם לכל תלמיד, מבלי לוותר על היתרונות הנלווים למסגרת הכיתה ההטרוגנית, כאשר מטרת השיטה היא לייעל את תהליכי הלימוד ולהפוך אותם לאפקטיביים יותר עבור כל תלמיד ותלמידה וזאת תוך התייחסות פרטנית לרמת הידע והלמידה של כל אחד ואחת מהם. 

הוראה דיפרנציאלית יכולה להיות מיושמת גם בהתאם לרמה הלימודית של התלמידים (הקבצות למשל) וגם בהתאם להעדפותיו ורצונותיו של כל תלמיד במסגרתה מה שמכונה הוראה מכוונת. בשני המקרים, יישום ההוראה הדיפרנציאלית מחייב היערכות מקדימה במסגרתה מושם דגש על התאמת תוכן הלימוד לכל תלמיד/ה בהתאם לרמתו, תוך התייחסות לתהליכי בקרה על הלמידה ובדיקת הידע של התלמידים לגבי חומר הלימוד הנלמד בשיטה זו. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לפיתוח מודלים של הוראה דיפרנציאלית באמצעות צוות חינוכי מורחב האחראי לפיתוח כלים להוראה דיפרניציאלית ויישומם תוך בחינת דרכי ההערכה לתלמידים. 

איזה כלים קיימים להוראה דיפרנציאלית? 

על מנת להפוך את ההוראה הדיפרנציאלית לשיטת לימוד יעילה עבור כלל התלמידים בכיתה הטרוגנית כזו או אחרת, קיימת חשיבות רבה למתן בחירה לכל תלמיד תוך הנגשת תכני הלימוד באמצעים שונים. כמו כן, קיימת חשיבות לחלוקת התלמידים לקבוצות לימוד קטנות יותר, כאשר קבוצות הלימוד משתנות לאורך הלמידה על פי רמות קושי, תחומי עניין, תחנות למידה וכדומה. כמו כן, קיימת חשיבות רבה לכך שהחומר הלימודי יוצג באמצעות מספר פעילויות שונות הקשורות לאותו נושא ולאפשר לכל תלמיד/ה לבחור את סוג הפעילות המועדף עליו וזאת לצד כלים נוספים להוראה דיפרנציאלית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here