תינוקות ושתיית מים

0
144
קרדיט לתמונות PIXABAY

בשנים האחרונות תושבי מדינת ישראל חווים גלי חום קיצוניים בעונת הקיץ, ועומסי החום הכבדים משפיעים על בריאות האזרחים. בימים החמים כולם שותים יותר מים ומשקאות קרים כדי לצנן את הגוף ולהקפיד על איזון כמות הנוזלים, וידוע כי אין להסתמך רק על תחושת הצמא ויש להישמע להמלצות המומחים. 

בעקבות עומסי החום הקיצוניים שתושבי המדינה חווים בעונת הקיץ, הורים רבים לתינוקות מתלבטים האם עליהם להוסיף מים לתזונת התינוק, מעבר להנקה או להאכלה בתרכובות מזון לתינוק. הורים רבים מודאגים בגלל עליית הטמפרטורה בחודשי הקיץ, לכן כדאי לדעת אחת ולתמיד מהן ההמלצות של משרד הבריאות והאם ההורים חייבים לשלב מים ונוזלים אחרים בתזונת התינוק בגלל החשש המוצדק להתייבשות של הפעוטות. 

מהן המלצות משרד הבריאות לגבי שתיית מים לתינוקות? האם חייבים להרתיח מי שתייה שעברו דרך מטהר מים? מהי טמפרטורת מי השתייה המומלצת לתינוק?   

המלצות משרד הבריאות בישראל לגבי שתיית מים לתינוק

חשוב לדעת כי תינוקות חשופים יותר לתופעת ההתייבשות בהשוואה למבוגרים כיוון שקצב הנשימה שלהם מהיר יותר. כמו כן, התינוק חשוף להתייבשות בגלל היציאה המימית וגם הכליות שלו טרם הבשילו, לכן גופו אינו מסוגל לאגור מים כמו אצל המבוגרים.

התינוק עדיין אינו מסוגל לדבר ולהודיע להוריו כי הוא צמא, על כן הוא תלוי לחלוטין בהוריו ועליהם לספק עבורו את כמות הנוזלים הדרושה לו. על פי הנחיות משרד הבריאות בישראל לגבי תזונת תינוקות יש לחלק את השנה הראשונה לחיי התינוק לשתי תקופות מרכזיות:

  1. גיל 0 – 6 חודשים – בחצי השנה הראשונה לחייו של התינוק יש להקפיד על הזנת התינוק בחלב אם או בתמ"ל בלבד. במשרד הבריאות ממליצים לכל ההורים להקפיד על חלב אם לפחות 6 חודשים מאחר שזו התזונה הטובה והבריאה ביותר לתינוק. אם אין אפשרות להניק את התינוק יש להאכיל אותו באמצעות תרכובות מזון לתינוק (תמ"ל) מבקבוק.
  2. גיל 6 – 12 חודשים – במחצית השנייה לחיי התינוק, ובהתאם לקצב ההתפתחות שלו, מתחילים לשלב מזון מוצק בתזונה של התינוק. בשלב זה לחיי התינוק ניתן לשלב דייסות משיבולת שועל, מחיות של ירקות ופירות טריים או מבושלים, דגנים, קטניות, בשר בקר, עוף ודגים.

לכן, על פי המלצות משרד הבריאות ומומחי התזונה לתינוקות – עד גיל חצי שנה אין להציע לתינוק בקבוק מים ונוזלים אחרים מעבר לחלב אם בהנקה או בקבוק תמ"ל. כאשר התינוק מתחיל לאכול מזון מוצק, בדרך כלל בגיל 6 חודשים, אפשר להוסיף לתזונת התינוק בקבוק מים לשתייה, וזאת במקביל להמשך ההנקה או ההאכלה בתרכובת מזון לתינוק.

חובה להרתיח את מי השתייה לתינוק

הנחיות משרד הבריאות לגבי שתיית מים לתינוקות הם להתחיל עם בקבוק שתייה רק לאחר שהפעוט החל לאכול מזון מוצק. במשרד הבריאות מנחים את ההורים להוסיף נוזלים אחרים בנוסף לחלב אם או לתרכובת מזון לתינוק רק מגיל 6 חודשים ומעלה וחובה להרתיח את המים, בין אם מוזגים לבקבוק השתייה של התינוק מים מסוננים או מי ברז ובין אם מוסיפים לבקבוק מים מינרלים. יש להרתיח את כל סוגי המים ללא יוצא דופן, לפחות שתי דקות.

כמה מים התינוק צריך לשתות ואיך?

החל מגיל חצי שנה אפשר להציע לתינוק מי בבקבוק או בכוס. יש להקפיד על סטריליזציה של בקבוקי השתייה, בדיוק כמו בתמ"ל. המדד המרכזי לכמות המים שהתינוק מעל גיל חצי שנה צריך לשתות מבוססת על כמות החיתולים הרטובים, לפחות 6 חיתולים רטובים ביום. בגיל 6 – 12 חודשים לחיי התינוק כמות המים המומלצות עבורו היא כ-10% מסך הנוזלים שהוא לוגם ביממה, ומגיל שנה עד גיל 3 שנים ההמלצה היא לספק עבורו כ-4 כוסות מים.

כדי להבטיח מי שתייה איכותיים לתינוק כדאי להזמין בר מים מומלץ עם מערכת טיהור מתקדמת, אך עדיין יש להרתיח את המים ולספק אותם בטמפרטורת החדר. 

>>> כדאי לבדוק: חנות מוצרים נלווים.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here