איך מתנהלים נכון עם הילדים בפורים?

0
69
צילום: יחצ חול

פורים הוא חג שמח עבור מרבית הילדים, בו הם יוצאים מהשגרה, נכנסים לדמויות שונות ומעמידים פנים. ביום זה הכל נראה אחרת. הגנים מקושטים בצורה צבעונית וחגיגית, סדר היום משתנה ואפילו צוות הגננות והסייעות משתובבות ומתחפשות. על אף כי ניתן לחשוב שאין ילד בעולם שלא אוהב את חגיגות חג הפורים, הרי שבפועל קיימים שני סוגים של ילדים. הסוג הראשון, אלו הרואים בחג הזדמנות לשוט עם הדמיון, לחקור עולמות חדשים ולהיות מי שהם בוחרים. הסוג השני הוא ילדים שאוהבים את השגרה המוכרת והידועה שמקנה להם ביטחון, אשר עבורם התחפושות השמחות עלולות להיות מבהילות ושינוי סדר היום יכול ליצור בילבול, לחץ ורתיעה. בין אם ילדינו מחכים לחג פורים או מאלו שמעט לחוצים, שלי לביא, מדריכת הורים, התפתחות ושינה למותג התינוקות NUBY, מעניקה טיפים להתנהלות נכונה עם הילדים בחג.

באופן כללי ניתן לקבוע שבמרבית המקרים ילדים אוהבים להתחפש. עטיית מסכות והעמדת פנים היא הזדמנות מצוינת שמעניקה לילד הזדמנות לצאת מהקופסא ולהפעיל את הדימיון. זוהי גם הסיבה שבמרבית גני הילדים ניתן למצוא ארגזי תחפושות שכוללים בגדים, אביזרים ומסכות שונות, בהם הילדים משתמשים בכדי להיכנס לדמויות. אלו מאפשרים לילדים להתנסות במשחקים תפקידים, לאמץ תכונות של דמות אחרת שהיא לא הם ואף לסגל לעצמם "כוחות על" שאיתם מתמודדים בצורה שונה עם סיטואציות שונות או כאלו שללא התחפושת היו מאתגרות עבורם. התחפושות מאפשרות להם להתנהל כדמויות בדיוניות שיכולות להיות מומצאות מהראש, מהטלוויזיה, הספרים או מהאגדות ולהרגיש חופשיים. מחקרים מראים שלעיתים מסכות אף מעניקות לנו את הרשות והתעוזה דווקא להיות מי שאנחנו מתחת למסכה.

זווית אחרת על העניין היא שלעיתים ניתן ללמוד רבות על הילד לפי התחפושת אותה בוחר, על תחומי העניין שלו, שאיפותיו, מי הוא היה רוצה להיות, למה נמשך, למה מתחבר וכן הלאה. לעיתים התחפושת עוזרת לילד לאמץ תכונות שאין לו ולעיתים דווקא להבליט, להחצין ולבטא תכונות שחבויות בו. כך למשל, ילד ביישן העוטה תחפושת של סופרמן, יכול לפתע לקבל אומץ וביטחון. התחפושות עוזרות לילדים להיפתח, מפתחות חשיבה יצירתית ואף יכולות לעזור בביטוי עצמי ומציאת פתרונות.

ומה לגבי הסוג השני של הילדים? בעוד שיש ילדים שרואים בתחפושות הזדמנות, אחרים עלולים לראות בהן סוג של איום. ילדים עלולים לא לאהוב תחפושות ממגוון סיבות. הראשונה יכולה להיות חוסר רצון בתשומת הלב. השנייה, פחד להיכנס לדמות אחרת מתוך חשש שלא יעמדו בציפיות מהדמות אליה התחפשו. השלישית יכולה להיות מתוך יכולת נמוכה של הילד להפריד בין דימיון למציאות ועל כן להיות לחוץ מהסיטואציה.

ממה צריכים ההורים להיזהר?
בחג הפורים לעיתים יותר משהילדים עצמם אוהבים להתחפש, ההורים אוהבים לראות את ילדיהם מחופשים. כאשר הילד אינו משתף פעולה וההורים נסחפים עם הלך החג, עלולה להתקבל התוצאה ההפוכה בה גם הילד וגם ההורה נותרים מתוסכלים. אז מה עושים בסיטואציה בה כבר בחרנו ורכשנו תחפושת, ההתרגשות בשיאה, המצלמות כבר מוכנות, אך הילד לא רוצה להתחפש?

1. תיאום ציפיות – עוזר בהורדת מפלס המתח, ההתנגדויות וביצירת שיתוף פעולה. ספרו לילדים על החג, הסבירו שכולם מתחפשים בגן ופרטו איך היום מתנהל בגן. השמיעו את שירי החג בבית, דברו על מהלך היום ואפילו מתי ומה יאכל ביום הזה בגן.
2. סדר יום – פורים הוא יום של יציאה מהשגרה מבחינת מהלך היום ואופיו של היום, נסו לשמור על שגרת הבוקר של הילדים גם ביום המרגש של פורים כדי לתת להם בטחון ביום השונה הזה.
3. תנו לילדים להיות חלק מבחירת התחפושת- מומלץ לא להציג לילדים יותר מ 2-3 אפשרויות על מנת לא לבלבל אותם עם השפע בחנויות ובאתרי המכירה. בחרו תחפושת נוחה, פשוטה להלבשה ובטיחותית.
4. הלהיבו את הילד- בנוגע לתחפושת שקניתם לו. במידה ואינו מתחבר אליה, נסו למצוא פתרון יצירתי או תחפושת אחרת שהילד ירגיש איתה יותר בנוח.
5. מדידה מקדימה- תנו לילד למדוד את התחפושת, לשחק איתה ולהתרגל אליה לפני יום התחפושות בגן.
6. ויסות חושי – יש לשים לב ולהיות ערים לעובדה כי ישנם ילדים שסובלים מרגישות חושית והתחפושות אינן נוחות או מכבידות עליהם.
7. לא ללחוץ- יש ילדים שלא אוהבים להתחפש. אל תלחצו על הילד למדוד את התחפושת, שימו את התחפושת במקום נגיש והציע כל כמה ימים למדוד או לשחק איתה. בלי איומים, תנאים או פרסים – אי אפשר להכריח ילד להתחפש. במידה והילד מפחד או מתנגד, הכילו את הפחד והרתיעה שלו, העבירו מסר לילד שאתם מאמינים בו ובכוחות שלו ושהוא אינו מאכזב אתכם.
8. צילומים- הילד לא רוצה להצטלם עם התחפושת? לא קרה כלום! חפשו הזדמנות אחרת לצלמו איתה. שימו לב לא לתת לילד תחושה שאתם מאוכזבים ממנו אם לא רוצה להצטלם או ללבוש את התחפושת. מערכת היחסים שלכם עם הילד חשובה הרבה יותר מתחפושת, אנחנו לא רוצים שהילד שלנו יסתובב בתחושה שהוא אכזב אותנו או לא עמד בציפיות.
9. לא להתעקש- עשיתם הכל "נכון" והילד לא מוכן לשים את התחפושת בבוקר? קחו את התחפושת בשקית לגן, במידה ויתחרט התחפושת תהיה שם עבורו. כל התעקשות שלנו סביב נושא התחפושת עלולה לגרור התנגדות נוספת מצד הילד וחוסר שיתוף פעולה.
10. עדלאידע – כמעט בכל עיר מתקיימות חגיגות פורים עירוניות, מלוות במצעד תחפושות, ריקודים, פעילויות ושירים. ישנם ילדים שההמולה, הרעש, הצבעוניות וכמות האנשים אינה מתאימה להם והם חווים לחץ גדול באירועים מסוג זה. שימו לב מה קורה אם הילד שלכם, אל תתעקשו להישאר באירוע אם הוא אינו מתאים לו.

תכננתם, קניתם, נסעתם והיום לא הסתדר כפי שציפיתם? שחררו וקחו נשימה, מיומנויות התמודדות עם סיטואציות ואכזבות הם חלק מהכלים שאנחנו נותנים לילדים שלנו. סיטואציה כמו פורים היא לגמרי הזדמנות לתרגל התמודדות. ותזכרו גם אם החג לא היה כלכך מוצלח – לא כל יום פורים ויש לנו שנה שלמה להתכונן עד שיגיע שוב.

צילום: יחצ חול
צילום: יחצ חול

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here