חופש בודד: כיצד תעזרו לילדים שסובלים מקשיים חברתיים במהלך הקיץ?

0
172

ילדים רבים חווים דחייה חברתית, ובמקרים קיצוניים חרם, במהלך שנת הלימודים. החופש הגדול מהווה פעמים רבות מפלט מהקשיים החברתיים, אך טומן בחובו קשיים מסוג אחר – מחסור בשגרה, בידוד חברתי ואף חוויה של דחייה מוחלטת. מה עובר על הילדים שמסתגרים בחדרם במהלך החופש ללא מפגשים חברתיים או מסגרות לימודיות, ומה אתם ההורים יכולים לעשות כדי לסייע להם להתמודד ולהיחלץ מהמצב הזה?

עבור ילדים רבים, החופש הגדול הוא רגע השיא של השנה כולה, אליו חיכו בצפייה רבה מזה מספר חודשים. אולם עבור ילדים הסובלים מבדידות וקשיים חברתיים, חופשת הקיץ מהווה המשך ישיר למורכבות ולמצוקות הרגשיות המלוות אותם בשגרת היום יום לאורך השנה. החופשה הארוכה אף עלולה להגביר את תחושות המועקה והדחייה בתקופת הזו, נטולת המסגרות הרגילות, החיכוך החברתי והשגרה המוכרת. דבורה ווייס-כזום, פסיכולוגית שיקומית במחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת, מעניקה כלים והמלצות להתמודדות חברתית לילדים ולהורים במהלך החופש הגדול.
"החופש הגדול הגיע ואני מרגישה הקלה. אני כבר לא צריכה ללכת כל יום לבית הספר ולהתמודד עם החברות שלי, יותר נכון לקרוא להן 'הבנות המעצבנות בכיתה שלא מתייחסות אלי בשיעורים ובהפסקות ולא משתפות אותי בדברים שהן עושות'. זה לא שמישהי מחרימה אותי, אסור להחרים אצלנו בכיתה, זה רק שלא מתייחסות אליי, כאילו אני שקופה. סוף סוף אני יכולה לשבת בבית ולהיות במחשב בלי שיגידו לי ללכת לבית הספר". כך סיפרה מ' מירושלים, בת 11 שמבלה את החופש הגדול בעיקר לבדה.

מחשבות אלו ואחרות מעסיקות בחופשת הקיץ ילדים ובני נוער שמתמודדים במשך השנה עם קשיים חברתיים. הקושי בולט בעיקר בחצי הראשון של גיל ההתבגרות, עבור צעירים בני 16-11, כשמצופה מהילדים לנהל בעצמם את חייהם החברתיים.
הקשיים ניכרים גם במהלך השנה וכוללים חרדה חברתית, קושי ליצור קשרים בין-אישיים, ודחייה חברתית. הקושי יכול להיות על רקע התפתחותי, רגשי או משפחתי, ומלווה בכאב נפשי ובסבל לילדים ולהורים שלהם שרואים את המצוקה. יש לציין כי גם ילדים שהתפקוד החברתי שלהם תקין יכולים לחוות אתגרים.

גם י', בן 15 מאזור ירושלים, חווה קשיים חברתיים. "יום ועוד יום אני בבית. יושב עם עצמי, קורא ספר או משחק באייפון, לא יוצא לשום מקום. זה התחיל ממש נחמד ורגוע אבל מתחיל לשעמם לי. אתמול הלכתי לאכול פיצה וראיתי כמה ילדים מהכיתה, הם קבעו להיפגש שם אבל לא חשבו להזמין אותי. שמעתי אותם מדברים על מה שעשו אתמול והתכנון לשבוע הבא. אני לא מצליח להבין למה אף אחד לא מזמין אותי? למה אף ילד לא רוצה להיפגש איתי? גם כשאני רוצה לעשות משהו ואומר לחבר מהכיתה בוא ניפגש, הוא אומר לי שהוא כבר עסוק".

בחופשת הקיץ ישנה הקלה כשהחיכוך החברתי היום יומי נפסק, ואין צורך להתמודד כל הזמן עם מצבים חברתיים. עם זאת, מדובר בהקלה קצרת טווח. בהיעדר מסגרת חינוכית גם ההזדמנויות למפגש ולקשר לא פורמלי מצטמצם, וכך הבדידות של ילדים אלו גוברת. במצבים בהם ילדים נתקלים בקשיים חברתיים, יש לשים לב האם מדובר בקשיים נרחבים, המלווים בכאב ובסבל רב. אם כן, מומלץ לפנות לטיפול פסיכולוגי, פרטני או קבוצתי, המלווה בהדרכת הורים.

כמו שכולנו יודעים, אין אבקת קסמים שיכולה להעלים קשיים חברתיים בכלל ובחופש הגדול בפרט. ובכל זאת, איך אתם ההורים יכולים לעזור לילדים במצבים כאלה? הנה מספר המלצות.
1. נסו לייצר הזדמנויות למפגשים בין ילדים במסגרות לא פורמליות כמו קייטנה לצעירים או פעילות סביב תחומי עניין משותפים לגדולים. תנועות נוער רבות מגבירות את הפעילות שלהם בחופשת הקיץ ופועלות בדיוק עבור הצרכים האלו.
2. כדאי לעודד ילדים לצאת לעבוד או להתנדב, לפי קבוצת הגיל שלהם. המסגרת הזו תאפשר להם ליצור קשרים ומסגרות עם בני נוער בעלי תחומי עניין דומים לאלו שלהם, ותגביר את תחושת המסוגלות וההצלחה בקרבם.
3. הציעו לילדכם ליצור קשר באופן יזום עם חבריהם לכיתה, וסייעו בתיווך לפי הצורך. בגילים צעירים יותר אפשר לפנות להורי הילד ולהציע מפגש משותף, בהסכמת הילד.
4. תהיו המודל עבור הילדים שלכם. האם אתם, ההורים, נפגשים עם חברים בחודשי הקיץ או רק מדברים על כך? האם אתם נהנים מקשרים אישיים קרובים מחוץ למעגל המשפחתי? הילדים רואים את ההתנהגות של ההורים, ופעמים רבות מחקים אותם או מייצרים בראשם מודל דומה של חיי חברה..
5. גם הורים שילדיהם לא חווים קשיים חברתיים, יכולים לעזור בהגברת מודעות ותשומת הלב. האם יש ילדים אחרים שנשארו בצד? האם אתם חושבים שקיים חרם על אחד הילדים בכיתה? מומלץ שתדברו עם הילדים שלכם על הנושאים האלו בחופש גדול וגם לקראת שנת הלימודים הבאה, וכך תגבירו את המודעות והרגישות שלהם כלפי האחר.

הורים, חשוב להתאזר בהמון סבלנות וחמלה כלפי הילדים וכלפי עצמכם. ניתן לנסות ולסייע לילדים ברגישות ובהבנה ליצור קשרים חברתיים בונים ומיטיבים, גם בחופש הגדול וגם במהלך שנת הלימודים. הזכירו לילדיכם שהם אהובים וטובים בדיוק כפי שהם, וטעו בהם את הביטחון העצמי הנדרש כדי לעבור גם חוויות לא נעימות, ולצאת מהן מחוזקים.

צילום: טל לוי

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here