ילדים מתחילים לפתח כישורים חברתיים ורגשיים כבר כתינוקות, כאשר מיומנויות חדשות נלמדות ככל שהם הולכים ומתבגרים.
בעוד ילדים אינם מתפתחים בקצב אחיד, ישנן מספר אבני דרך התפתחותיות שהורים יכולים לזהות אצל ילדיהם.
לרשותכם הרשימה המלאה.
התפתחות חברתית רגשית אצל תינוקות ופעוטות
בגיל 2 חודשים מצופה מילדים:
- לבכות כדי לקבל מכם מענה לצרכים שלהם
- להרגיע את עצמם בעזרת מציצת אצבעות וידיים
- להתחיל לחייך ולהסתכל ישירות אליכם
בגיל 4 חודשים מצופה מילדים:
- לבכות בדרכים שונות כדי להפגין רעב, כאב או עייפות
- לחייך כתגובה לחיוך שלכם
- לטלטל צעצועים כדרך משחק
בגיל 6 חודשים מצופה מילדים:
- להבחין טוב יותר בין אנשים מוכרים ואנשים זרים
- להיות בעלי יכולת להגיב לרגשותיהם של אנשים אחרים באמצעות בכי, חיוך או צחוק
- להנות להסתכל על ההשתקפות של עצמם במראה
בגיל 9 חודשים מצופה מילדים:
- להתחיל להפגין חרדה מאנשים זרים
- לבכות כשאין פנים מוכרות בסביבה
- להעדיף צעצועים מסוימים על פני צעצועים אחרים
בגיל 12 חודשים מצופה מילדים:
- לשחק במשחקים מועדפים עם אנשים מוכרים
- להיות אינטראקטיביים יותר
- להנות ממשחקים אינטראקטיביים פשוטים
התפתחות חברתית רגשית אצל ילדים בגיל הרך
בגיל 18 חודשים עד 2 שנים מצופה מילדים:
- להפגין התקפי זעם רבים יותר ולהתריס תוך כדי ניסיונות לתקשר ולפתח עצמאות
- להתחיל לשחק בהעמדת פנים ובחיקוי מבוגרים או ילדים אחרים
- להתעניין בילדים אחרים בסביבתם ולגלות רצון לשחק לצידם
בגילאי 3-4 שנים מצופה מילדים:
- להתחיל להביע באופן מילולי ולא מילולי טווח רחב יותר של רגשות
- להיות אדיבים ואכפתיים באופן ספונטני
- לגלות רצון לשחק יחד עם ילדים אחרים ולהיפרד מכם ביתר קלות
- להפגין התקפי זעם בעקבות שינויים בשגרה או חוסר הצלחה בהשגת רצונם
התפתחות חברתית רגשית אצל ילדים בבית ספר יסודי
בגילאי 5-6 שנים מצופה מילדים:
- להנות לשחק יחד עם ילדים אחרים
- לשוחח יותר ולהיות עצמאיים יותר
- לבדוק גבולות אך להיות להוטים לרצות ולעזור
- להתחיל להבין מהי תחושת מבוכה
בגילאי 7-8 שנים מצופה מילדים:
- להיות מודעים יותר לתחושות של אנשים אחרים
- להתלונן על חברויות ותגובות של ילדים אחרים
- לגלות רצון להתנהג באופן הולם לצד קושי להקשיב להוראות
- לנסות להביע רגשות באמצעות מילים אך לנקוט בתוקפנות בעת סערת רגשות
בגילאי 9-10 שנים מצופה מילדים:
- לשתף סודות ובדיחות עם חברים בני גילם
- להתחיל לפתח זהות עצמית תוך נסיגה מפעילויות ושיחות משפחתיות
- להפגין חיבה, סקרנות ורוח שטות לצד אנוכיות, ווכחנות וגסות רוח
התפתחות חברתית רגשית אצל ילדים בחטיבת ביניים ותיכון
בגילאי 11-15 שנים מצופה מילדים:
- להתחיל לחשוב באופן הגיוני יותר
- להתכנס בתוך עצמם, לשנות מצבי רוח לעתים תכופות ולגלות רצון לפרטיות
- ללמוד להעריך דעות של חברים ואנשים אחרים
- לבדוק רעיונות, סגנונות לבוש וגינונים חדשים מתוך רצון להשתלב חברתית
בגילאי 16-18 שנים מצופה מילדים:
- להשתדל להיות עצמאיים ולהתחיל להתרחק רגשית מכם
- לנסות לגלות נקודות חוזק וחולשה של עצמם, להיראות מרוכזים בעצמם, להתנהג באימפולסיביות או לשנות מצבי רוח באופן קיצוני
- להתגאות בהצלחות שלהם
- לבלות זמן רב עם חברים ולרצות לצאת לדייטים
סיכום
כהורים, עליכם לזכור כי ילדים מפתחים מיומנויות חברתיות ורגשיות בקצב שונה והעובדה שילדים אינם עומדים בכל אבני הדרך ההתפתחותיות לא בהכרח מעידה על עיכוב התפתחותי.
יחד עם זאת, במידה וילדיכם אינם מפתחים כישורים חברתיים ורגשיים רבים במועד המצופה מהם, מומלץ לפנות בהקדם לביצוע אבחון התפתחותי על ידי אנשי מקצוע, כגון פסיכולוג התפתחותי לגיל הרך, המוסמכים לאבחן ולטפל בילדים המתמודדים עם עיכובים התפתחותיים מסוגים שונים המאפיינים ילדים בגיל הרך וילדים בכלל.