שלושה טיפים חשובים (מאוד) שלא הכרתם על בטיחות ילדים בבית

0
412
קרדיט: PIXABAY

עבור מומחי הבטיחות, החזרה למסגרות החינוך של מאות אלפי ילדים מסמנת בדרך כלל ירידה במקרי התאונות הביתיות בהן מעורבים קטינים. עם זאת, מדגישים הם, גם במהלך שנת הלימודים, מתרחשות תאונות שונות אשר בלא מעט מקרים נובעות מחוסר מודעות לסיכונים הרבים בבית המודרני. משה ויטל, מומחה בעל ותק של 30 שנים בתחום הבטיחות: "חשוב מאוד לדעת ולהבין איפה נמצאות נקודות התורפה בכל בית ולאבטח אותן עד כמה שאשפר כדי למנוע גישה של ילדים".

 

בקרב הורים צעירים בישראל 2022 קיימת מודעות גבוהה הרבה יותר מבעבר לבטיחות ילדים בסביבה הביתית.

הבית המודרני, על שלל הגאדג'טים החשמליים והאלקטרוניים שבו, בריכות וחדרי סאונה, חלונות גדולים ומתקני התקשורת, מהווה לא פעם מלכודת מסוכנת עבור ילדים, בעיקר בגילאים היותר צעירים.

 

משה ויטל, ממונה על  הבטיחות, עם ניסיון של 30  שנים בענף ומרצה במכללת שבירו לניהול ותעשייה, מסביר כיצד לזהות גורמי סיכון בבית ובסביבתו ומפרט על שלושת ההדגשים שלו לבית בטוח.

 

"על מנת לוודא שאכן הבית וסביבתו הקרובה מעניקים לשוהים בהם ביטחון בפני תאונות, עלינו להכיר ולמפות את "גורמי הסיכון" העלולים לגרום לפגיעה".

 

כאן המקום להעיר שאחריות המבוגר על הקטינים הינה מוחלטת וחובתו של המבוגר להשגיח ולוודא בכל עת שסביבת המחיה של הקטין הינה בטוחה והוגנת וזאת בנוסף לאמצעים (טכניים, הנדסיים וכ"ו) שיפורטו בהמשך ובוודאי אינם כל האמצעים שיש לנקוט".

 

גורמי הסיכון הנפוצים בסביבה הביתית ודרכי מניעה והתמודדות עם מצבי חירום

 

  1. בטיחות בחשמל: גישה לשקעים גורמת לנפגעים כתוצאה מהכנסת אבזרים מוליכים שונים כגון סיכות או מספריים קטנים לתוך חריצי השקע.

 התקנת כיסוי לשקע באמצעות שקע הגנה מפלסטיק או התקנת "שקעי ילדים ייעודיים" שבהן אין גישה למוליכים דרך חריצי השקע אלא רק לאחר הכנסת תקע תקני.
בנוסף לזאת, בלוח החשמל דירתי מותקן ממסר פחת – תפקידו לנתק את הזנת החשמל לבית בכל מקרה של התחשמלות. מומלץ לבדוק לפחות אחת לחודש תקינות ממסר הפחת באמצעות לחיצה על לחצן הבדיקה.

 

  1. מקורות אש:

מדי שנה נגרמות שריפות ביתיות אשר גורמות למוות מיותר של ילדים.
מקורות האש כוללים שריפות בעקבות רשלנות בעישון, בבישול ואי תקינות מערכות החשמל בבית.
פעילות יזומה למניעת שריפות חשובה מאוד אך במקרה של שריפה, גילוי מוקדם עשוי לשנות בצורה דרמטית את תוצאותיה.
אמצעי שניתן לנקוט: התקנת גלאי עשן פשוט בבית אשר יתריעו על  הימצאות עשן ויאפשר לבני הבית מילוט מהיר. התקנת הגלאי אינה דורשת זמן רב והיא פשוטה מאוד אך התועלת ממנו בשעת החירום תהיה גדולה ביחס להשקעה.

 

  1. חומרים מסוכנים – חומרי ניקוי

בכל בית מצויים חומרים מסוכנים רבים. בעיקר מדובר בתחום חומרי הניקיון בדרך כלל גם מאוחסנים מתחת לכיור במטבח, מקום עם גישה קלה וחופשית לילדים.
אמצעים שניתן לנקוט: אחסון החומרים במקום גבוה, מחוץ לטווח של ילדים היא כמובן ההמלצה הכי טובה שאפשר לתת כאן. אפשרות נוספת למי שמעדיף בכל זאת לאחסן חומרים מסוכנים בארון מתחת לכיור, הינה נעילת הארון באמצעות התקן בטיחותי נשלף שיחסום את דרכם מלפתוח את דלתותיו של תא האחסון.

 

במידה וגם במקרה זה נכשלנו במניעה, לצורך צמצום הנזק יש לפעול על פי ההוראות שעל גבי האריזה ולפנות את הילד במהירות לטיפול רפואי בלווי אריזת החומר המסוכן.

השתתף בכתיבה: משה ויטל – ממונה על הבטיחות

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here