איך את מרגישה בהריון?

0
2346
איך את מרגישה בהריון?

יש לך עליות וירידות במצב הרוח?

"ככל שההריון מתקדם מצבי הרוח שלי נהיים קיצוניים יותר. רגע אחד אני מאושרת עד אין קץ, סתם, מהקרמבו שקניתי במכולת, ורגע אחרי זה מלה אחת של אמא שלי שנראית לי לא במקום יכולה לגרום לי להתפרצות זעם בלי שום יכולת לרסן את עצמי"

הנושא הרגשי הוא כמובן אישי ביותר, וכל אחת חווה את התקופה הזאת בצורה שונה.

עם זאת, יש תחושות הנוגעות להריון ולשינויים הרגשיים במהלכו שמשותפות לנשים רבות.

מנשים בהריון מצפים לפעמים לזהור ולפרוח כל הזמן. ואכן את זוהרת ופורחת לפעמים. את נהנית מהיתרונות המפנקים של ההריון:

בדרך כלל הסביבה סבלנית וסלחנית כלפיך, מפנים לך מקום לשבת, מקדמים אותך לראש התור כדי שלא תיאלצי לעמוד, מושיטים לך יד עוזרת גם כשאין צורך. אנשים זרים מחייכים אליך כשהם מבחינים בהריונך, מכרים וחברים מפנקים אותך ומתעניינים בשלומך יותר מתמיד. יש ימים שאת מרגישה נפלא בתוך כל האושר הזה, אבל מה קורה כשאת קמה בבוקר והכל נראה אפור? לפעמים מצבי הרוח שלך משתנים במהירות כזאת שקשה לך לעקוב, את בוכה בלי שליטה, מרגישה מסורבלת ומגושמת, גופך נראה לך גדול מדי, את עייפה כל כך, ואולי אין לך חשק ליחסי מין. את מתעצבנת בקלות, מתרגשת מדברים קטנים ולפעמים עושה עניין גם כשאין עניין.

כאשר את נתקפת בקוצר רוח, עצבנות או סתם מצב רוח סגרירי ללא כל קשר לנסיבות, ייתכן שאלו הם השינויים ההורמונליים שגורמים לתחושותיך לנוע מקצה לקצה. התנחמי בכך שמצב הרוח יחלוף בסופו של דבר ואת תרגישי יותר טוב ואולי תתפלאי על מה היתה המהומה. ייתכן שאת נוחה להתעצבן או לאבד את סבלנותך כאשר את עייפה מאוד. חשוב שתנוחי היטב. ההריון דורש ממך מאמץ פיזי נוסף, וזה טבעי שאת עייפה יותר. הקשיבי לגופך ודעי לתת לו את המנוחה שהוא זקוק לה.

דברי עם בן זוגך ועם חברים קרובים על תחושותיך ובקשי שיגלו הבנה אם את מגיבה בפרץ רגשות שאינו במקום. אמנם את לא יכולה תמיד לצפות את מצב רוחך או להתכונן לקראתו, אך אם את חשה שאת פוגעת בסביבתך נסי להסביר לקרובים לך מה עובר עליך, ומצאי דרכים נעימות שיעזרו לך להירגע. את יכולה לגלות שאמבטיה חמימה

מרגיעה אותך מאוד, אולי עיסוי מפנק או קריאת ספר, טיול קצר, ואפילו סתם לבלות מספיק זמן עם עצמך, בלי הדאגנות סביבך – או כל דבר אחר שיעזור לך להרגיש טוב יותר.

אם את מתקשה להתמודד עם רגשותיך את יכולה לפנות לייעוץ, או לברר בטיפת חלב על קבוצת תמיכה לנשים בהריון או על קורס הכנה ללידה. במסגרות אלו תפגשי נשים במצבך, שמכירות ומבינות היטב את תחושותיך. תתפלאי עד כמה שיחות עם נשים כאלה יכולות להקל עליך. כאשר תשתפו אחת את השנייה בחוויות ההריון תיווכחי שאינך היחידה.

את שואלת את עצמך איזו מין אמא תהיי?

"חברה שלי ילדה לפני כמה שבועות, והיא מספרת שהיא ובן זוגה עברו מהפך בחיים. ובכל זאת, כשאני מביטה בהם עם התינוק נראה לי כאילו מאז ומתמיד הם ידעו להיות הורים. הם נראים כל כך בטוחים בעצמם ותמיד יודעים מה לעשות. איך אני אדע?"

לפעמים את שואלת את עצמך איזו מין אמא תהיי. את רואה הורים עם ילדיהם והם נראים לך כאילו עשו זאת מאז ומעולם. את תוהה אם תתרגלי מיד לאחריות ועד כמה זה יהיה קשה. איך תתמודדי עם הטיפול בתינוקך? מי יסביר לך איך לחתל, להאכיל ולהלביש אותו? אם את מרגישה כך, דאגי שלאחר הלידה יהיו סביבך מספיק אנשים שייתנו לך עצות בנוגע לטיפול בתינוקך – וסביר להניח שיהיו לך יועצים רבים גם בלי שתבקשי.

אם את פוחדת שמא תתקשי לתפקד כאמא, דברי עם חברות או בנות משפחה או כל אמא שאת מרגישה בנוח להתייעץ איתה; שתפי אותן בחששותיך ובקשי מהן הדרכה ועזרה לאחר הלידה, ויכול להיות שתגלי שהאמהות המושלמות כל כך שאת מכירה הרגישו בדיוק כמוך לפני הלידה הראשונה. ואפשר שתמצאי גם את האתר שלנו ואת הצוות המקצועי המלווה אותו מקור למידע ולתמיכה לאורך כל הדרך. בעיקר, בטחי בעצמך. תשומת הלב, הטיפול, הדאגה והקירבה שלך לתינוקך יהוו את מימוש ההורות שלך, בוודאי בתקופה הראשונה. בימים הראשונים תינוקך אינו זקוק ליותר מרוך והקשבה לקצב ולצרכים שלו כדי שהוא ירגיש בטוח ומוגן. לאחר הלידה תמצאי שכל המלים הרגשיות האלה, אהבה, רוך, עדינות, ועוד רבות אחרות, נמצאות כבר בתוכך. תני להן ביטוי. תינוקך אינו זקוק ליותר.

"שמעתי על אמהות שלא אהבו את התינוק שלהן מהרגע הראשון. המיילדת שמה את התינוק על החזה שלהן והן הרגישו מין תחושת זרות. אני מבוהלת מהמחשבה שגם לי זה יקרה"

לגבי רגשותיך לתינוקך לאחר הלידה, לא נותר לך אלא להמתין ולגלות בעצמך. יש נשים שנקשרות לתינוקן מיד לאחר הלידה, אחרות זקוקות לזמן נוסף להסתגלות, וזה טבעי לגמרי. אל תייסרי את עצמך בציפייה לאהבה מיידית לתינוקך. האהבה עוד תגיע, אך לשם כך את זקוקה לזמן. יחסי הגומלין בינך לבין התינוק, הרצון להעניק לו, הטיפול בו – כל אלה יעמיקו עם הזמן את רגש האהבה.

זאת תהיה אהבה אמיתית, כזו שמתקיימת לא בשל היות התינוק התגשמות חלומותיך אלא משום ההתוודעות אליו כפרט, כאישיות מסוימת, עם תכונות ייחודיות רק לו.

את פוחדת מהלידה ומהכאבים?

"נשים ששאלתי אותן על הלידה שלהן נתנו לי כל מיני תיאורים. כולן ניסו לתאר לי עד כמה זה כואב. אני פוחדת שהגוף שלי לא יעמוד בסבל הזה…"

הפחד שלך מתהליך הלידה מובן לגמרי. את מנסה לדמיין עד כמה יכאב לך, כמה כוח צריך כדי להתמודד עם כאב הצירים והלידה. האם גופך יעמוד בכך? האם המלווה שלך או בן זוגך יוכלו באמת להקל עליך? ואם תשכחי פתאום את כל מה שלמדת בקורס ההכנה ללידה? קודם כל, בוודאי ירגיע אותך לדעת שכמעט כל אשה נאלצת להתמודד עם החרדה מהלידה; אולם רוב הנשים יולדות יותר מילד אחד, כך שאחרי הכל, מן הסתם זהו כאב שניתן להתמודד עימו. נשים רבות שילדו אומרות כי הן מתקשות לשחזר עד כמה כאב להן במהלך הלידה. הן זוכרות יותר את ההתרגשות שבאה רגעים ספורים לאחר הלידה למראה תינוקן שיצא לאוויר העולם. כיום גם ניתנת לכל אשה האפשרות ללדת בעזרת משככי כאבים המקלים מאוד על כאבי הלידה.

כדאי גם שתירשמי לקורס הכנה ללידה, שבו תוכלי להתמודד עם חששותיך: תקבלי מענה לכל שאלותיך, תתרגלי מצבי לידה מדומים ודרכים להקל על עצמך בעת הצירים, ותוכלי לחלוק את תחושותיך עם הנשים האחרות בקורס.

בכל מקרה – יהיו תיאורי הלידה של חברותיך ציוריים ככל שיהיו, ועד כמה שננסה להרגיעך, עדיין את צריכה ללדת בעצמך כדי לדעת איך ההרגשה.

את חוששת לשלום התינוק/ת שבדרך?

"אני רוצה לדעת אם היא בסדר. אני חושבת שהמחשבה על כך נמצאת כל הזמן בראשך, את לא בטוחה שהכל באמת בסדר עם התינוקת שבתוכך. זאת דאגה קבועה."

כל אשה הרה דואגת לפעמים שמשהו לא בסדר אצל התינוק/ת שלה. יש נשים שיכולות לשוחח על כך בחופשיות ולחלוק את רגשותיהן עם אנשים קרובים או עם הרופא/ה, ואחרות מעדיפות להימנע אפילו מלהעלות את האפשרות שהן תלדנה תינוק בעל מום או חולה. רק טבעי הוא שבעת הריון כל הסיפורים על תינוקות שנולדו עם מום יזדקרו מול עיניך. אנחנו נשאבות בהתעניינותנו בדיוק לדברים שמהם אנחנו חרדות יותר מכל. ועדיין, אם את עוברת את הבדיקות הנחוצות בעת ההריון, אינך צריכה לחשוש יתר על המידה. אחוז הלידות שבהן נולד תינוק בעל מום הוא מזערי ביותר, בשל האפשרויות הרבות שהרפואה המודרנית מעמידה לרשותך. אם את מתקשה להרגיע את חששותיך ואת חרדה באופן תמידי עד כדי כך שאינך מסוגלת לתפקד ביומיום, פני בהקדם לעזרה נפשית או דברי עם הרופא/ה שלך. ייתכן שתופני לבדיקות רפואיות נוספות על מנת להרגיע את חששותיך. כדאי לך להיעזר בשיחות עם פסיכולוג/ית או ברופא/ה שלך, ואם בדיקות רפואיות נוספות עשויות להרגיע אותך בקשי לעשות אותן – חרדה זה הדבר האחרון שאת זקוקה לו עכשיו.

מה קורה עם הזוגיות בהריון?

"ההריון קירב אותנו זה לזו. אנחנו מתרגשים מאוד ולא מפסיקים לדבר על ההריון ועל התינוק שייוולד לנו… אבל בן זוגי חושש שלא נסתדר מבחינה כלכלית, גם ככה זה לא קל. יש ימים שאנחנו מאוהבים עד הגג וימים שכל שטות קטנה היא סיבה לריב. נראה שאני ממהרת יותר להתעצבן והוא מאבד את הסבלנות…"

הריון מביא איתו בדרך כלל שינוי גדול בחיי זוגות. במיוחד אם זהו תינוקכם הראשון, התרגשות גדולה מלווה את הידיעה שאתם עומדים להיות הורים. אם ההריון היה מתוכנן, שניכם חשים ודאי שותפות גדולה והקשר ביניכם מקבל משמעות נוספת. לפתע אתם מצפים לילד יחד. עם זאת, כשם שההריון יכול לעודד יחסי אהבה וקירבה גדולים ביניכם, הוא גם מביא עימו בדרך כלל לא מעט סיבות למתח ולאי נוחות ביניכם במהלכו. זה הגיוני שזוג מוצא את עצמו רב לעתים קרובות במהלך ההריון, במיוחד אם היו בעיות במערכת היחסים לפני ההריון. ייתכן שאין לך חשק לקיים יחסי מין כיוון שאת חשה שגופך לא מושך, ואולי בן זוגך מעוניין פחות ביחסי מין. ייתכן כי בן הזוג מפנק אותך ודואג לכל מחסורך, אבל בעצמו חש לפעמים זנוח עכשיו, כשאת הפכת להיות מרכז העניינים. אולי את חשה כי בן זוגך לא מגלה מספיק התעניינות בבדיקות ובתהליך ההריון, או מאוכזבת מכך שאינו מעוניין ללוות אותך לחדר הלידה מכל מיני סיבות.

אשה בהריון יכולה להיות לפעמים קצרת רוח ועצבנית יותר מהרגיל ובן הזוג חש מחויב לשמור על שלוותה ולדאוג לכל מחסורה גם כאשר היא מתפרצת עליו ללא כל סיבה הגיונית. בן הזוג צריך לדעת שבמקרים רבים השינויים ההורמונליים הם האחראים לרגישות הרבה של בת זוגו, אך ייתכן שהוא חש פגוע בכל זאת. החשוב ביותר הוא לשתף אחד את השני ולזכור כי יש לכם מלוא הזכות להביע את תחושותיכם גם אם אתם מתווכחים ומתעצבנים לפעמים. אם מערכת היחסים שלכם נתקלת בקשיים, אתם רבים הרבה והאווירה לא נעימה, פנו לטיפול זוגי, שיעזור לשניכם להתמודד עם השינויים שחלים בקשר ביניכם במהלך ההריון.

אם לא תכננתם את ההריון ואינכם ערוכים מבחינה כלכלית, הדבר עשוי להעיב על היחסים ביניכם. הציפייה לתינוק מחייבת היערכות מחדש והדבר אומר ששניכם תצטרכו לדאוג למקור הכנסה קבוע עם לידת תינוקכם. שוחחו ביניכם בצורה רגועה על האפשרויות העומדות בפניכם ועל חלוקת העבודה ביניכם. אם שניכם לומדים, ייתכן שאחד מכם יצטרך לעשות הפסקה בלימודיו על מנת לצאת לעבודה. כך או כך, נסו לא להיקלע למריבה שלא תועיל לכם ובוודאי לא תועיל להריון. הכינו תוכניות חדשות לקראת התינוק שבדרך. אם אינכם רואים כיצד תוכלו לפרנס את ילדכם כשייוולד, פנו למחלקת הרווחה בעירייה או ברשות המקומית במקום מגוריכם, ובררו את זכויותיכם. במקרים מסוימים מערכת היחסים יכולה להגיע לידי כך שמישהו מבני הזוג או שניהם מרגישים כי יחסיהם עלו על שרטון וייתכן שאף רגשותיהם אחד כלפי השני השתנו. אולי פתאום הם כבר לא בטוחים שהם מעוניינים לחיות יחד ומתחרטים על ההחלטה שקיבלו. אם אתם חשים כך, פנו בהקדם לטיפול זוגי על מנת לנסות לפתור את הבעיות ביניכם לפני הלידה. חיוני ביותר שתשתפו אחד את השני ברגשותיכם, כיוון שככל שתקדימו לטפל בבעיותיכם במהלך ההריון, הנזק הנפשי לתינוק שייוולד יהיה קטן יותר.

"אני שונאת את הגוף שלי. אני נראית שמנה והכתמים בפנים לא מוסיפים לי יופי. נראה לי שלעולם לא אחזור לממדים הקודמים שלי… איך אני יכולה לחשוב בכלל על יחסי מין כשאני כל כך עייפה, כשכל שעה פנויה אני מנצלת לשינה? למה הוא לא יכול להבין?"

לפעמים את מסתכלת על עצמך במראה ומתקשה לעכל את השינוי שחל בגופך. את מתפעלת מהבטן הגדלה ורואה עד כמה גופך התעגל, את מרגישה נשית וסקסית, ואת מאושרת ומלאת ציפייה לקראת הלידה. אבל יש גם רגעים אחרים. דימוי הגוף שלך עשוי להשתנות במהלך ההריון. לעתים את מסתכלת במראה ורואה דמות זרה, מסורבלת ושמנה; אולי רגליך התנפחו כתוצאה מהצטברות נוזלים, אולי כתמי פיגמנטים הופיעו על הפנים שלך ובכלל, יש ימים שבהם את מרגישה לגמרי לא סקסית.

כל ההרגשות האלה מובנות לגמרי. במהלך ההריון את נתונה פעמים רבות למרותן של התחושות המוזרות שגורמים השינויים ההורמונליים לגופך ולרגשותיך; וחוץ מזה, גופך באמת נראה שונה מכפי שהכרת אותו. פתאום את חוששת שלעולם לא תחזרי לגזרתך הקודמת; אולי את חושבת שבן זוגך כבר לא מוצא אותך מושכת, אולי את רוצה לקיים יחסי מין אבל את עייפה מדי או סובלת ממיחושים שונים.

גם בן הזוג עשוי להרגיש לעתים כי החשק המיני שלו יורד בשלב מסוים של ההריון, אם בגלל קושי שלו להתרגל למראך החדש או בשל הבטן הגדולה המגבילה את התנועה שלכם בעת קיום יחסי מין, במיוחד בחודשי ההריון האחרונים.

נוכל להרגיעך ולהזכיר לך כי ההריון מסתיים בסופו של דבר, והגוף חוזר לממדיו אם את רק רוצה בכך. לאחר הלידה תחושי קלה יותר ותוכלו לחזור לקיום יחסי מין מספקים. תחושתך לגבי גופך עשויה להשתפר עוד במהלך ההריון, ובוודאי לאחר הלידה. בינתיים, נסו להיות קשובים זה לזו וזו לזה ולכבד את רצון האחר/ת. כאשר אתם מרגישים כי אתם מעוניינים פחות ביחסי מין, היו סבלניים והביעו חיבה ואהבה בדרכים אחרות. בדרך כלל, החשק המיני של בני זוג משתנה מעת לעת, כך שקרוב לוודאי שתוכלו למצוא את הזמנים שבהם הרצונות, היכולות והחשק של שניכם נפגשים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here