החופש הגדול: סכנת הבדידות או סכנות הרשת, מה מדאיג יותר את ההורים לקראת יציאת מתבגרים עם חרדה חברתית לחופשת הקיץ, וכיצד אפשר לסייע?

0
1066
קרדיט: רועי הרצליך

חופשת הקיץ מסמלת עבור רובנו- טיולים, בילויים, חברים וכיף, אולם בעוד מרבית ההורים ידאגו מפני "בילויי יתר" של ילדיהם ומפגשים לא רצויים ברשת ובכלל, הרי שההורים למתבגרים החווים קושי וחרדה חברתית מודאגים כבר היום ממציאות שונה לחלוטין ומדאיגה לא פחות. ילדים הנמנעים בשוטף מאינטראקציות חברתיות ומפגשים יומיומיים – מוצאים עצמם לא פעם בודדים לחלוטין, מרוחקים חברתית ולעתים עד כדי ניתוק של חודשיים תמימים – כל חופשת הקיץ.

 

בשנה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה, נוצרה מציאות שבה ילדים רבים בישראל חיו בסגרים בבתים, והיו מרוחקים ומנותקים מכל מעגל חברתי שהכירו – בין אם הם מתמודדים עם חרדה חברתית או לא. הריחוק החברתי הוביל לעלייה בשימוש במכשירים ניידים, מחשבים ובילוי מול מסכים במקום באינטראקציות חברתיות פרונטליות. במקביל, ובמיוחד בעת הניסיונות לחזור לשגרה, חלה עלייה במספר הילדים שהתקשו בהסתגלות המחודשת למציאות חברתית, חששו מהחזרה לבתי הספר ולחוגים ויותר ויותר מהם גילו סימנים להתפתחותה של חרדה חברתית ונזקקים כעת לסיוע בהתמודדות עם החרדות ובחזרה לשגרה.

העובדה כי חופשת הקיץ נמצאת ממש מעבר לפינה אינה תורמת בתהליכי ההסתגלות ואף גורמת לרבים מן המתבגרים – והוריהם – חששות ודאגות כבר כעת, מפני חודשיים מבודדים ונטולי מסגרות חברתיות.

נוסיף על כך את החשש המוכר מפני הסכנות האורבות ברשתות החברתיות, והחשש כי הבדידות עלולה להוביל את המתבגרים לחיפוש אחר חברה, אוזן קשבת, אמפתיה ומענה ברשת, חיפוש שכידוע עלול להסתיים בתוצאות מרות של: חשיפה לתכנים לא הולמים, הצקות, השפלות, הטרדות, שיימינג ועוד. כל אלו מעוררים היום דאגה אצל  הורים רבים למתבגרים עם חרדה חברתית, ובצדק. ילדים ובני נוער שנפגעים ברשת עשויים להיקלע למצוקה גדולה וקשה. עבור ילדים מופנמים, הנמנעים מסיטואציות חברתיות ומפגשים עם חברים ומכרים, הסכנה גדולה עוד יותר, הן מבחינת הפגיעות והניסיון כאמור למצוא חברה, והן מבחינת רגרסיה קשה שעלולה להיווצר בעקבות מפגשים לא מוצלחים ברשת..

קרדיט: רועי הרצליך

מה ניתן להציע להורים, לקראת החופש הגדול?

בשבועות האחרונים נתקבלו בעמותת רקפת, המסייעת לילדים ונוער המתמודדים עם חרדה חברתית, פניות רבות של הורים מודאגים לקראת היציאה לחופשת הקיץ.

פזית גולדשטיין, מטפלת פסיכותרפיסטית Li-CBT, רכזת אזור מרכז ומנחה בעמותת רקפת, מבהירה את חשיבות יצירת השייכות כעת:" בימים אלו, העמותה קוראת ומזמינה בני נוער המתמודדים עם חרדה חברתית להצטרף לקבוצה במקום מגוריהם, עוד טרם היציאה לחופש הגדול, תקופה מאתגרת כשלעצמה עבור המתמודדים עם חרדה חברתית. "חשוב לדאוג להם לקבוצת שייכות כעת, לפני החופש, אחרת אנו פוגשים ילדים שמעבירים חודשיים שלמים של חופש – בבדידות קשה ובניתוק מוחלט מבני גילם. בקבוצות רקפת הם יוכלו לבלות יחד, ועל הדרך גם לחזק את הכישורים והמיומנויות החברתיות שלהם לקראת שנת הלימודים הבאה".

במענה לפניות החליטו בעמותה לחלק את המענה לשניים: הרחבת פעילות הקבוצות החברתיות-רגשיות של הילדים והנוער ווידוא רצף פעילות גם בתקופת החופש הגדול, כיום בעיר פועלות קבוצות הנותנות מענה לגילאים שונים, בהנחיה מקצועית ורגישה, המעניקה לילדים ונוער מרחב בטוח ומכיל להתמודדות עם החרדה החברתית. כחלק מהתהליך הם לומדים לפתח מסוגלות עצמית לשוב למסגרות חברתיות וחינוכיות בהצלחה.

בנוסף, ומתוך ההבנה כי התהליך שעושים הילדים והנוער בקבוצות רקפת חשוב שיהיה מגובה בהבנה ושיתוף של ההורים והמשפחה בבית, יצרו בעמותה מגוון מענים להורים המודאגים – וובינר, הדרכה פרטנית וקבוצות הדרכה הורים, בהן ניתן לשתף, להתייעץ, ולרכוש כלים אפקטיביים ויומיומיים לסיוע לילדים.

וובינר הורים בנושא מתבגרים ורשתות חברתיות, פתוח לקהל הרחב וללא עלות, יתקיים ביום 30/5 ב 20:30, ניתן לקבל קישור בעמותת רקפת.

קבוצת הורים נוספת תיפתח ב 8/6 ותעסוק בין היתר במורכבות ואתגרי החופש הגדול עבור מתבגרים המתמודדים עם קושי וחרדה חברתית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here