למה כדאי לתת לילדים לאכול ענבים

0
1029
למה כדאי לתת לילדים לאכול ענבים
קרדיט FREEPIK

בשנים האחרונות כולנו נעשינו יותר מודעים לנושא התזונה – גם למה שאנחנו מכניסים לפה וגם למאכלים המוגשים לילדינו. יחד עם זאת, אורח החיים התובעני של ההורים ואהבת הילדים לרביצה מול המסך עם דברי מתיקה וחטיפים, אינה עושה את החיים יותר קלים. הבשורות הטובות הן שיש תחליפים טבעיים והרבה יותר בריאים לדברי המתיקה, שהם גם נגישים מאוד על מדפי המרכולים והרשתות. הכוונה היא כמובן לפירות ובכלל זאת גם ענבים.

מדוע ענבים בריאים לילדים

אז למה לתת ענבים לילדים? קודם כל, הענבים טובים כמובן לא רק לילדים אלא לכולנו – מנוער ועד קשישים, כל עוד צורכים אותם בצורה סבירה כמו כל מאכל אחר. שנית, חשוב לזכור שבדברי המתיקה המעובדים שהילדים אוכלים יש לא מעט שומנים, פחמימות, סוכרים, חומרים משמרים ועוד מרכיבים שאינם מועילים לבריאות בלשון המעטה. הבעיה היא שקשה להתחרות עם הממתקים האלו שהילדים נוטים להתמכר אליהם, וצריך מתחרה באמת טעים שיהווה תחליף אטרקטיבי. כאן נכנסים לתמונה הענבים הקראנצ'יים והמתקתקים שנמחצים בפה, אך בניגוד לדברי המתיקה הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך, ויש בהם רמה גבוהה של סיבים תזונתיים, מינרלים, נוגדי חמצון וויטמינים.

נכון, ענבים הם מתוקים עקב הסוכר הטבעי שבהם, מה שאומר שהם לא נטולי קלוריות ולכן גם אותם כדאי לתת לילדים בלי להגזים. יחד עם זאת, המשמעות של האינדקס הגליקמי הנמוך של הענבים, העומד על 53, הוא שהם לא "פצצת סוכר" שמתפוצצת בדם, נותנת בבת אחת המון אנרגיה ואז יורדת מהר ומשאירה תחושת עייפות ורעב לעוד נשנוש. כך גם קטן הסיכון לשמירת האנרגיה של סוכרי הענבים בתור שומנים, מה שטוב לשמירה על משקל תקין. בנוסף, בענבים ובקליפות שלהם יש נוגדי חמצון כמו גלוטיון, פוליפנולים ורזרבטול, אשר משחקים תפקיד מרכזי בלחימה ברדיקלים חופשיים. בענבים יש ויטמינים רבים ובדגש על ויטמין סי התורם לפעילות המערכת החיסונית, לחימתה בזיהומים ובקטריות, ואף יכול לתרום להקטנה של תחלואת חורף.

בענבים יש עוד "הפתעות" רבות, למשל מינרלים כמו אשלגן שמנטרל את פעילות הנתרן (המלח) שמצוי במאכלים מעובדים וחטיפים ומזיק לכלי הדם והלב. גם הסיבים התזונתיים שבענבים תורמים לפעילותה של מערכת העיכול ולספיגה אופטימאלית של ערכי תזונה ממאכלים ועוזרים להקטנת דלקות. 

לתת ענבים בזהירות

עקב סכנת החנק בגילאים צעירים, יש לתת ענבים לילדים בזהירות. לפי ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, ענבים לילדים לפני גיל חמש יש לחצות תחילה לשניים ולהוציא את החרצנים, ואם הילד עוד לא בן שנתיים יש לקלף את הענבים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here