הנקה אחרי גיל שנה – כל מה שצריך לדעת מפי יועצות מטרנה

0
110
קרדיט לתמונה: PIXABAY

בעולם ההורות, שאלות רבות עולות סביב תהליך ההנקה והמעבר לתזונת מוצקים. הורים רבים שואלים אם יש טעם להמשיך עם הנקה לאחר גיל שנה ומהם ההיבטים התזונתיים והרגשיים הכרוכים בהחלטה זו. כדי לענות לכם על כל התהיות האלו, התייעצנו עם התזונאיות הקליניות מהמרכז לייעוץ תזונתי של מטרנה כדי לענות לכם מהו באמת הערך התזונתי של הנקה לאחר גיל שנה, מה קורה לייצור החלב אצל האם, איך לשלב הנקה עם ארוחות מוצקים ועוד כמה המלצות להורים מהיועצות המנוסות.

הערך התזונתי של הנקה לאחר גיל שנה

מרכיבי החלב של האם משתנים לאורך הזמן כדי לענות על צרכי התינוק. גם לאחר גיל שנה, חלב האם ממשיך להוות מקור עשיר של חומרים מזינים ונוגדי חמצון, ומספק הגנה נגד מחלות וזיהומים. בנוסף, ההמשכיות בהנקה תורמת לחיזוק הקשר בין האם לתינוק.

במספר מחקרים מדעיים שנעשו בנושא, נראה שחלב האם כעבור תקופה של שנה, אפילו משתבח בהרכבו מבחינת תכולת הקלוריות, השומנים ומרכיבים חיסוניים שונים החשובים למערכת החיסון של התינוק.

ייצור החלב אצל האם לאחר שנה

אצל הורים רבים, קיימת האמונה שלאחר שנה, ייצור חלב האם באופן טבעי פוחת ועל כן, אין מנוס מהפסקת ההנקה. אך זוהי תפיסה שאינה נכונה. ייצור החלב בגוף האם מושפע מהביקוש – ככל שהתינוק יונק יותר, ייצר הגוף יותר חלב. לכן, אף שהתדירות עשויה לרדת, האם עדיין יכולה להמשיך לייצר חלב גם לאחר גיל שנה, כל עוד ישנה הנקה פעילה.

איך לשלב את ההנקה עם ארוחות המוצקים

כאשר התינוק מתחיל לצרוך מזון מוצק, חשוב לשלב אותו בהדרגה. ההנקה יכולה להימשך כרגיל תוך כדי הוספת תהליך המעבר לאכילת ארוחות של מזונות מוצקים, וזאת תוך שמירה על גמישות והקשבה לצרכי התינוק והאם.

השילוב של תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) לאחר גיל שנה

במקרים בהם ההנקה לא מתאפשרת או כאשר הורים בוחרים לעבור לאלטרנטיבות, תמ"ל דוגמת מטרנה, יכול להוות פתרון טוב לצרכים התזונתיים של התינוק. לאחר גיל שנה, במידה והתינוק ניזון מתמ"ל מלכתחילה, חשוב להמשיך לבחור בתרכובת המתאימה לגילו ולצרכיו, הזנה בתמ"ל מעל גיל שנה מקנה להורים רבים בטחון מההיבט התזונתי כיוון שלא תמיד מצליחים להגיע לכמות ארוחה משמעותית, לעיתים על רקע מחלה ולא תמידברור לנו עד כמה הוא באמת אכל בגן או בפעוטון,על כן, תוספת התמ"ל יכולה להוות השלמה תזונתית חשובה של מינרלים ווטמינים לתינוק שאולי לא צרך באופן אחר במהלך היום.

התמודדות עם אתגרים בתהליך ההנקה לאחר שנה

לאחר  גיל שנה, ייתכן פעוטות רבים יגדילו באופן הדרגתי את אכילת המוצקים ויתעניינו פחות בהנקה, מה שעלול לגרום לירידה בייצור החלב. זהו מהלך טבעי ותקין אך יש להיות מוכנים לאתגרים אלו ולהתאים את התזונה על פי הצורך.

סיכום

חלב האם בגיל שנה ואילך,  בעל ערך תזונתי חשוב והוא אינו מיותר בתזונת התינוק. בחלב האם בשלב זה, קיים עושר של קלוריות, ורכיבי תזונה כגון שומנים, חלבונים ומרכיבים חשובים לחיזוק המערכת החיסונית והשלמת חוסרים במידה וישנם .

הנקה לאחר גיל שנה יכולה להמשיך להיות חלק משמעותי בתזונת התינוק, בשילוב עם מזון מוצקבהתאם לקצב הנכון לילד ובתמיכה מתמדת של המשפחה והסביבה התומכת, תוך שמירה על גמישות ופתיחות לשינויים שעלולים להתרחש במהלך הדרך המרתקת והאתגרית של גידול תינוק.

בכל מה שקשור לתמ"ל, כללי התזונה אינם שונים כפי שמספרות לנו יועצות מטרנה. היות ובגיל זה, עלולה להיות בררנות מסוימת ברכיבי המזון, שינויים בתיאבון ובכמויות גם הם נפוצים מאד בגיל זה והתינוק גם לא תמיד נמצא באופן פיזי יחד איתנו ועל כן  לא תמיד תזונה המבוססת על מזונות מוצקים בלבד תספק את כל צרכיו התזונתיים. השלמת בקבוק תמ"ל יכולה , להשלים תזונתית את מה שלא קיבל במשך היום במידה ותפריט המוצקים אינו מבוסס דיו.

אם גם אתם הורים לתינוק שהגיע לגיל שנה ומתלבטים כיצד לתכנן את הארוחות ולהמשיך בהנקה או בשגרת האכלת התמ"ל, אנו מזמינים אתכם להתייעץ אישית עם יועצות התזונה של מטרנה. היועצות, דיאטניות קליניות מוסמכות, תוכלנה לסייע לכם בנושאי הנקה, שימוש בתמ"ל, מעבר למוצקים, סדר יום תזונתי ועוד. צרו איתן קשר לייעוץ מותאם אישית לצרכיכם.

* הכתבה כתובה בלשון זכר אך מתייחסת לכל המינים
**חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here