שלא תדעי מחסור – על ויטמינים בהריון

0
117
שלא תדעי מחסור - על ויטמינים בהריון
מקור freepik

תזונה מאוזנת, ומגוונת חשובה לכל אישה, ובכל גיל, אך בזמן ההיריון החשיבות לתזונה נכונה עולה יותר מתמיד. בזמן ההיריון גוף האישה עובר שינויים ותהליכים רבים אשר שמים את העובר בראש סדר העדיפויות, לכן רופאים ממליצים לנשים לצרוך ויטמינים טרם הכניסה להריון ובמהלכו.

תוספי תזונה הם תוספת, והם אינם באים להחליף תזונה נכונה ובריאה. בזמן ההיריון יש חשיבות לאכילה מסודרת, הקפדה על אכילה של מגוון ירקות ופירות טריים, להכניס לתפריט יותר דגים וקטניות, לצמצם מזון מעובד וסוכר, להקפיד על שתיית מים, נוזלים מונעים התייבשות וכך מפחיתים את הסיכוי להתפתחות צירים מוקדמים. לדאוג שלא יהיו חסרים תזונתיים לצרוך ויטמינים ומינרלים. ויטמינים ומינרלים נחוצים להריון תקין ולשמירה על בריאות האם והעובר. לכן על מנת להכין את הגוף בצורה הנכונה ביותר לתקופת ההיריון, ובמהלך ההיריון, מומלץ ליטול באופן קבוע מספר תוספי תזונה, כאשר הרכב התוספים שונה ומותאם לכל אישה.

אז מה מוסיפים?

חשוב לקבל ולהשלים חוסרים ספציפיים שעלו בבדיקות דם וגם כאלה שלא. הרשימה היא כללית ולכל רופא נשים יש את ההמלצות שלו. 

חומצה פולית: מומלצת  מספר חודשים לפני ההיריון ובמהלך השליש הראשון שלו. נטילה של חומצה פולית הוכחה מעבר לכל ספק כמפחיתה את הסיכון להתפתחות מומים במערכת העצבים ובמוח העובר, בשל התפקיד הקריטי של החומצה בהתחלקות תאים ובבניית תאים חדשים. מינון מומלץ 400 מק"ג לפני ההיריון, 600 מק"ג ב מהלך הריון. ההמלצה לא לעבור מינון של 1000 מיקרוגרם ביום.

ברזל: בתקופת ההיריון הגוף זקוק לכמויות גדולות במיוחד של ברזל כדי לעמוד בדרישות הייצור של העובר. כמו כן הברזל מרכיב את ההמוגלובין, החלבון בתאי הדם האדומים שקושר חמצן. בהריון גדל נפח הדם. נשים בהריון הן אוכלוסייה רגישה למחסור בברזל. אנמיה מחוסר ברזל משפיעה על העובר הגדל ועל האם ויכולה לפגוע באספקת החמצן, ואפילו לגרום ללידה מוקדמת. לכן תוספת ברזל מומלצת כבר מהשליש השני להריון. 

פרנטל(מולטי ויטמין) פריג'נטלי: הגוף שלנו זקוק לוויטמינים, במיוחד בתקופת ההיריון. מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי פרנטל הנלקח לקראת ההיריון ובמהלכו עשויים לסייע במניעת סיבוכים שונים כגון משקל לידה נמוך, לידה מוקדמת ומומים מולדים. פריג'נטלי הוא למעשה מולטי ויטמין המכיל בתוכו מספר רכיבים חיוניים, כגון, ברזל, חומצה פולית, ויטמין D, יוד, סידן, חומצה פולית, ברזל, ויטמין D, ויטמין B12 ועוד. יוד לדוגמא הוא מרכיב חשוב בהתפתחות המוחית של העובר, זהו מינרל שנמצא בכמות קטנה במזון, ויש בו מחסור משמעותי אצל נשים הרות. לכן, חשוב להגביר את צריכת היוד בעזרת תוספי תזונה ייעודיים להריון.

אומגה 3: חומצות שומן החיוניות לפעילותו התקינה של הגוף אך הגוף אינו יודע לייצר אותן בעצמו. מחקרים מצאו שצריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 מנעו לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך של הילוד. כמו כן יתכן ואומגה 3 עשויה לסייע למנוע דיכאון לאחר הלידה. חשוב לשמור על צריכה תקינה של אומגה 3 במהלך כל ההיריון אך חשוב במיוחד לשמור על הרמות המומלצות בשליש השלישי להריון. לא נקבעה צריכה מומלצת בזמן הריון, אך קיימת המלצה ליטול עוד לפני ובמהלך ההיריון. 

ויטמין D: חיוני לספיגת הסידן והזרחן מהמזון ובכך שומר על ריכוזים תקינים שלהם בדם ועל תקינות העצמות של האם ושל העובר. לוויטמין D יש תפקידים נוספים, בין היתר השפעה על תהליך התחלקותם של תאים, ולכן יש לו השפעה חשובה בהריון. נמצא גם קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לרעלת הריון, סכרת הריון, שיעור גבוה של ניתוחים קיסריים, זיהום חיידקי של הנרתיק ובעיות ביילוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here