טיפים להנקה מוצלחת

0
2481
זוג מוצצי פלקס דובדבן מבית NUBY, 29.90 שח, להשיג ברשתות השיווק המובחרות קרדיט צילום יחסי ציבור

הרבה פעמים אומרים שהנקה זה "טבעי", יחד עם זאת שוכחים לציין שלעיתים הדרך להנקה מוצלחת לוקחת זמן, סבלנות, ידע וטכניקות שונות שצריך ליישם במהלך הדרך. חשוב להבין שהנקה זהו תהליך, תהליך למידה בו האמא והתינוק לומדים אחד את השני, מתרגלים אחד אל השני ולומדים לתפקד כיחידה אחת באופן יעיל.

מהנתונים בעולם אנחנו יודעים כי בעוד ש -83% מהאימהות מניקות זמן קצר לאחר הלידה, רק 57% עדיין מיניקות כעבור חצי שנה, על פי ה-CDC, נתון שלא משקף את ההמלצה העולמית הקיימת על המשכיות ההנקה הבלעדית עד גיל חצי שנה, וכמובן בהתאם לרצון האם עד גיל שנה והילך.

אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת MA למותג התינוקות NUBY מסבירה כי : "להנקה יתרונות רבים בניהם מניעת השמנת יתר לילדים, ירידה במידת התחלואה לאורך תקופת ההנקה וגם בהמשך החיים והופעתן של אלרגיות."

במידה ואת מעוניינת להניק, חשוב שתתכונני לכך מראש, כיוון שהכנה מוקדמת וידע מאפשרים לך להגיע ליעד אליו את שואפת.

כוס טפטופים מסיליקון מבית NUBY, 44.90 שח, להשיג ברשתות השיווק המובחרות
קרדיט צילום יחסי ציבור

הכנה להנקה בתקופת ההריון

במידה ואת בהריון ראשון או שחווית חוויה שלא צלחה בהריון קודם, זה הזמן לקבוע להיפגש עם יועצת הנקה מוסמכת. כיום השירות זמין ברוב קופות החולים ויש נגישות רבה בגלל החשיבות של הנושא עבור האישה ההרה ולאחר לידה. יועצת הנקה תוכל לכוון אותך על התהליך הפיזיולוגי של ההנקה, לתת טיפים לתחילת הדרך וכמובן לתמוך בתהליך לאחר הלידה במידה ויהיו סיבוכים.

אחת מההמלצות לייצר "עמדת הנקה" – מקום נוח שבו תוכלי להניק את התינוק לאחר לידה בו יהיו כל האביזרים שלהם תזדקקי. למשל כרית הנקה נוחה, נשנושים בריאים עבורך ובקבוק מים. רצוי לצרף גם ספר טוב או מטען לטלפון, בימים הראשונים והחודשיים הראשונים עד התבססות ההנקה, ההנקות ארוכות למדי ותכופות מה שמאפשר לתינוק לגרום לגופך לייצר עבורו כמויות חלב תואמות.

במהלך השהות בבית החולים חשוב להיות עם התינוק כמה שיותר, עור לעור מסייע להזרמת ההורמונים וההתחברות הראשונית ומאפשר לאם להכיר את סימני הרעב של התינוק.

טיפים להתחלת ההנקה בבית החולים

היום בבתי החולים בארץ יש מודעות רבה לנושא ההנקה, ויש יועצות הנקה זמינות במחלקת היולדות. אל תחכי שהיועצת תגיע אלייך, פני אל האחיות במשמרת ותבקשי שיועצת תסייע לך בימים הראשונים. חשוב לבדוק שהחיבור של התינוק לשד נעשה באופן נכון, כדי להימנע מפציעות בהמשך הדרך.

חשוב לדעת שביממות הראשונות אנחנו מייצרות למעשה קולוסטרום, זהו חלב ראשוני שמכיל את כל מה שהתינוק הקטן זקוק לו באותם הרגעים, הקיבה שלהם קטנה כ-6 מ"ל, בשלושת היממות הראשונות. זו גם הסיבה שההנקות צפופות למדי וארוכות. התינוק מעוניין להפעיל את הייצור של החלב, וככל שתחברי אותו לשד יותר – כך תוכלי לייצר את חלב המעבר ביעילות רבה יותר, החל מ72 שעות לאחר לידה ועד חמישה ימים.

טיפ מומלץ שכדאי שכל אמא מניקה צריכה לדעת – קחי איתך לכל מקום וגם בבית הצטיידי בכוס טפטופים כוס טפטופים היא כוס שימושית המשמשת כמשאבה ידנית תפעולית .  בעת ההנקה, כאשר התינוק יונק משד אחד או כשמתבצעת שאיבת חלב באמצעות משאבה, מן השד השני חווים דליפה. אותן טיפות חלב הדולפות מהשד שאינו נמצא בשימוש גם מתבזבזות וגם מאוד מרטיבות ומלכלכות. הכוס העשויה סיליקון רך, מותאמת לצורתו הטבעית של השד ומתלבשת עליו בקלות. בנוסף, מאפשרת לאם להשתמש בחלב במועד מאוחר יותר ועל הבגדים נקיים ויבשים!

חיבור נכון לשד

למעשה, התינוק לא מתחבר לפטמה בלבד, משהו שרוב האימהות חושבות שקורה. במציאות התינוק יונק כאשר הוא מחובר כמעט לכל העטרה של האמא, ומכאן החשיבות של החזקת השד בצמצום (בדומה "סנדוויץ'" בכיוון הפה של התינוק) כדי שהתינוק יוכל להכיל את המבנה בתוך חלל הפה ולהיות אפקטיבי על השד ללא הכאבה לאם המניקה.

חשוב שגופו של התינוק יהיה מקביל לגופך בזמן ההנקה, כאשר גופו יהיה כמקשה אחת (הראש לא מסובב כדי לינוק, אלא הבטן של התינוק נוגעת בבטן האם המניקה).

נסי לא לשים את ידך על ראשו של התינוק, כיוון שאז יתקבל רפלקס של זריקת הראש לאחור בגלל הלחץ שהפעלת והתנתקות מהשד. במקום זאת, מקמי את היד כך שאת אוחזת בו בין האוזניים משני הכיוונים ותומכת בגב.

שרשרת הנקה אופנתית מבית NUBY, 69.90 שח, להשיג ברשתות השיווק המובחרות
קרדיט צילום יחסי ציבור

הנקת התינוק לאורך השבועות הראשונים

אם יש טיפ חשוב לתת זה, זה – אל תסתכלי על השעון, הסתכלי על התינוק שלך. ההנקה היא לא דבר שמתזמנים אותו, התינוק היונק יכול להתחבר לשד פעם בשעה, כל שעתיים או כל שלוש. הנקה לפי דרישה – זו הנקה שבה מאפשרים לתינוק לשלוט לבד במנגנון השובע שלו ולכן הוא יבקש את השד בהתאם לצורך שלו. החיבור לשד יכול להימשך חצי שעה או ארבעים דקות כאשר חשוב לתת גירוי לשני השדיים. השד שאיתו הפסקנו את ההנקה ישמש אותנו לארוחה העיקרית של ההנקה ההבאה.

לפעמים השבועות הראשונים לאחר הלידה עלולים להיות קשים עבור המניקה, חשוב לתת תמיכה ובעיקר לא להתעסק בכל הקשור לדברים האחרים: סידורים, כביסה ובישולים. בשביל זה אפשר להיעזר בבן הזוג, אמא או חברה.

חשוב להבין שהתינוק יונק לעיתים תכופות כאשר בשלושת החודשים הראשונים נראה כ-12-10 הנקות בממוצע ביממה, כאשר הנקות הלילה חשובות ביותר לביסוס כמויות החלב שהאם מייצרת.

הדרך אמנם לא פשוטה אבל מתגמלת. כעבור 14-10 ימים מהלידה התינוק אמור להעלות במשקל ולהגיע חזרה למשקל לידה, יש תינוקות שאף עולים יותר. זה הזמן שאת רואה את התוצרים של ההשקעה העצומה ומתחילה להנות.

מתי זה הופך להיות שפוי יותר? בדרך כלל ההטבה מגיעה כחודשיים לאחר הלידה, מתחילים לראות מרווחים יותר גדולים בין ההנקות והתינוק מתחיל להיכנס למחזורי שינה מסודרים יותר. בהמשך כשהסקרנות הטבעית של התינוק לסביבה מתעוררת שרשרת הנקה יכולה לסייע לידיים הסקרניות להתרכז במשהו יחיד קרוב לשד של אמא.

 

כותבת הטיפים היא אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת MA למותג התינוקות NUBY

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here