הילדים מתקשים ברכישת שפה? כל הדרכים הנכונות לתרגול אנגלית מהבית

0
89
צילום: יחצ

מחקרים בתחום חקר המוח מראים כי ילדים עד גיל 7-8 יכולים לקלוט שפה נוספת ללא מאמץ משום שעד הגיל הנ"ל המוח ממשיך לייצר קשרים עצביים בקצב גבוה. לאחר גיל 7, קצב הייצור של הקשרים העצביים במוח יורד, ודבר זה מקשה על למידת שפה חדשה כשפת אם. כאשר ישנו קושי, הדבר מייצר תסכול וסלידה מתהליך למידה, במידה וזה אינו מונגש בדרך טבעית ומהנה.

הלן דורון, מנכ"לית ומייסדת חברת "הלן דורון" ללימודי אנגלית לילדים ונוער מנדבת טיפים לילדים כיצד לתרגל אנגלית מהבית בדרכים נכונות:

• שרים שיר
ילדים אוהבים לשיר יחד עם השירים. שירה היא דרך נהדרת לחוות את השפה באופן טבעי, מבלי להתמקד בדקדוק או במבנה המשפט. הילדים פשוט מרחיבים את אוצר המילים עם כל שיר חדש שהם לומדים. הילדים מבינים את המשמעות של השיר על ידי צפייה בסיפור המוצג על המסך.
היתרון הגדול של האזנה (וצפייה) בשירים, בא לידי ביטוי בחרוזים, המלמדים על האינטונציה (הדרך שבה השפה מדוברת) ועל המבנה הפונולוגי (איך נשמעות המילים). בעוד שחלק מבני השלוש מבינים כי מילים מורכבות מצלילים נפרדים, אחרים חסרי מודעות זו. הילדים נחשפים לשירי ילדים, והם נעשים מודעים לצלילים מורכבים. כשהמודעות של הילד להברות, צלילים וחריזה גבוהה יותר, יהיה להם קל יותר ללמוד לקרוא בהמשך חייהם.
• משחקים משחק

דרך של משחק היא דרך טבעית שמחברת את הילד ללימוד בצורה חווייתית ומהנה. זה ממש לא דומה לשיעורי בית… זה כיף! משחקים מהנים עם שלל דמויות צבעוניות, יסייעו לתרגל את אוצר המילים באנגלית דרך אתגרים שונים. משחקים בהם הילד שומע את המילה נהגית באופן הנכון, ומשייך אותה לתמונה מתאימה, משחקי התאמה, משחקי זיכרון ועוד, משמשים לבניית אוצר המילים של הילד דרך משחק מובנה וזה בדיוק מה שמתאים לתרגול .

• לומדים לקרוא בכיף דרך סיפורים

סיפורים לילדים, במיוחד עם דמויות אינטראקטיביות, משאירים את הילדים מעורבים בפעולה ונהנים מהסיפורים. הם שומעים את המילה המדוברת כראוי, רואים את האיות הנכון, ובאפשרותם לחזור על מילה או על משפט. אין דרך קלה יותר ללמוד אוצר מילים חדש, לבנות ביטחון עצמי ולפתוח מוטיבציה. ישנם האפליקציות המאפשרות לילדים להקליט את עצמם קוראים ולהשמיע בחזרה. בכל עת ובכל מקום.

• משחקים בדרך

אנחנו מבלים הרבה זמן במכונית – בנסיעות לטיולים, חוגים או סתם בפקקים. וגם זו הזדמנות מצוינת לתעסוקה מהנה, שתסיח את דעתנו ותעניק ערך מוסף לנסיעה עצמה. אחת הדרכים היא לשנות את השפה של אפליקציית WAZE לאנגלית. תתפלאו כמה מהר הילדים לומדים מושגים כמו: Turn right או Continue straight.
משחק מהנה, פשוט וותיק שאף פעם לא נמאס הוא I spy with my little eye. אחד הנוסעים בוחר בחפץ או פרט כלשהו בנוף שהוא רואה בדרך ונותן רמז כלשהו לאחרים:
“I spy with my little eye something white” נוסעים האחרים צריכים לנחש מה זה. אם צריך, נותנים רמז. מי שמנחש נהיה המרגל בתור הבא. אפשר להשתמש במשחק כדי לתרגל מילים של צבעים, של נוף ושל משפטים באנגלית הכל דרך משחק.
משחק נוסף שאפשר ‘לתרגם’ בקלות באנגלית – הנוסע הראשון אומר מילה באנגלית והבא אחריו צריך להגיד מילה שמתחילה באות שבה הסתיימה המילה של הראשון:
Cat, test, toy, year, race, egg וכו’. תתפלאו כמה מילים הילדים מכירים ואם הם נתקעים, תמיד נוכל לעזור.
• רדיו מסביב לשעון

הילדים כיום חשופים למוזיקה באנגלית באמצעות יו-טיוב ושאר ישומים והם אוהבים להקשיב למוסיקה מהעולם. TeenBuzz Radio תחנת הרדיו של הלן דורון – מותאמת במיוחד לבני נוער ( גיל 10-18) ומשדר מוזיקה פופולרית שבני נוער אוהבים 24/7, בשילוב עם תכניות יומיות וקטעים משעשעים כגון חדשות לנוער, רכילות סלבריטאים, ספורט, שעשועונים נושאי פרסים וצ’אט לייב עם השדרנים, כך, ההאזנה מאפשרת תרגול של האנגלית, מאתגרת ומרחיבת אופקים. ככל שמקשיבים יותר, כך מבינים ושומעים טוב יותר את השפה, הדקדוק וההגייה, ואף יכולים לעלות לשידור.

צילום: יחצ
צילום: יחצ
צילום: יחצ

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here