דיכאון אחרי לידה – ממש לא "בייבי בלוז"

0
3112
דיכאון אחרי לידה - ממש לא
קרדיט freepik

לידתו של תינוק זה אחד האירועים הכי מטלטלים המתרחשים בחיי משפחה. עם זאת, עיקר הקושי נופל על האישה, הנאלצת להתמודד עם אתגרים בכל תחום אפשרי: קושי וכאב פיזי, אירוע בעל איכויות טראומתיות, שינוי קיצוני באורח החיים, שינוי לוח הזמנים היומיומי, ביטול מהותי של האישיות שהייתה לפני ועוד. וכל זאת לאור שינויים קיצוניים בהליכים ההורמונליים בגוף ותחילת הליך מורכב הדורש הסתגלות מקיפה – ההנקה. במצבים כאלה, לא תמיד פשוט לזהות את הגבול בין קשיים לגיטימיים ומובנים לתסמינים של דיכאון אחרי לידה. בגלל היעדר הזמן, מחסור בשעות שינה וחוסר האפשרות לנוע בחופשיות, תחושות דכדוך עשויות להופיע מהר מאוד, בעיקר כאשר בן הזוג חוזר מיד לעבודה ואין עזרה יומיומית לאם שנמצאת ב"חופשת לידה".

דיכאון אחרי לידה – בעיה אמיתית ולא "פינוק"

אחת הבעיות הגדולות ביותר של דיכאון אחרי לידה הוא היחס של החברה. במצבים רבים, אישה מרגישה בושה בשל התחושות שלה. היא מצופה להיות מאושרת וליהנות מהתינוק שלה, בעוד היא מרגישה רק אבל ויגון על החיים שהיא איבדה. השינויים הנדרשים עבור חיים חדשים עם תינוק עשויים להיות מרחיקי לכת יותר מדי עבור האימהות הצעירות, ונקיפות המצפון, מצדם, עשויות לגרור לעוד יותר קושי ומצוקה. אחריות רבה מוטלת על בני הזוג והמשפחה הקרובה, לשים לב מתי מדובר בקושי קל שעשוי להיפטר באמצעות כמה שעות שינה וחצי יום מנוחה, ומתי המצב נהיה קליני ודורש התערבות מקצועית, לטובת האם וגם התינוק.

שינויים שניתן לעשות כדי להתמודד עם התסמינים

דיכאון אחרי לידה מאופיין בכמה מהתסמינים האופייניים לכל דיכאון קליני: תחושת ייאוש, חוסר רצון לעשות דברים שהסבו אושר והנאה בעבר ועוד. כאמור, אחד הדברים שניתן לעשות, זה לתת לאם לנוח. במקרים אחרים, טיפול רגשי קצר עשוי להקל על התסמינים, להרחיב את הראייה של המצב הנוכחי בתור זמני בלבד (שהרי ילדים גדלים והקושי לגדלם מתמתן), לתת כלים להתמודדות יומיומית ועוד.

נושא נוסף שכדאי לשים אליו לב הוא ייעוץ תזונה. גוף האישה מוחלש לאחר הליך ההיריון, ולעתים חוסר האנרגיה ומצב הרוח הירוד עשוי לנבוע מחסכים תזונתיים. בדיקה של העניין, לצד שינויים בדפוסי ההנקה עשויים לפתור את העניין ולשפר את התחושה הכללית.

ההתנהלות הזוגית האופטימלית לאם וליילוד

אחד הנושאים הבוערים ביותר בהקשר דיכאון אחרי לידה – הוא היחסים בין ההורים. הופעת תינוק במשפחה עשויה לשפר את מערכת היחסים באופן מהותי במידה והיא הייתה חזקה מלכתחילה, או להעלות על פני השטח את כל הקשיים והבעיות שהיו חבויות עד כה. לכן, טיפול זוגי עשוי להיות חלק מהותי מהטיפול בבעיית דיכאון אחרי לידה. לעתים תחושת האכזבה מהמציאות החדשה נובעת מחוסר תיאום ציפיות בין השניים, ובאמצעות שילוב של הטיפולים שצוינו לעיל עם עבודה משותפת עם בן הזוג ניתן להגיע לתוצאות הרצויות.

דרכי טיפול נוספים לסיוע מיידי וגם לטווח הארוך

חשוב מאוד שלא לדחות את הטיפול בבעיית דיכאון אחרי לידה, משום שזה עשוי לגרום לחוסר רצון ללדת ילדים נוספים, לפגוע בהתנהלות המשפחתית ולהקשות על האם לחזור לחיי שגרה תקינים עם הילד. במקרים אלה, ניתן ואף מומלץ לפנות לטיפול cbt למבוגרים המסייע לגבש הרגלי חשיבה חיוביים שעוזרים להגיע לתחושת שלווה, השלמה ואהבה עצמית החיוניים כל כך לתפקוד אופטימלי במסגרת המשפחתית.

מכון "הכוח לשנות" מכיר בבעיית דיכאון אחרי לידה באופן הרגיש ביותר ושואף לסייע לנשים שנתקלו במצב קושי זה הדורש מהן לא פחות מאמצים מאשר גידול התינוק עצמו. לסיוע יעיל ומקצועי לכל בעיה נפשית או פסיכולוגית, פנו אלינו עוד היום.

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך.

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT,  פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ

03-798-8000

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here