בדיקות שגרתיות בהריון ובדיקות גנטיות חלק ב'

0
2074
בדיקות שגרתיות בהריון ובדיקות גנטיות חלק ב'

שבועות 13-9

בדיקת שקיפות עורפית

זוהי בדיקה מתקדמת לאיתור תסמונת דאון אצל העובר. יתרונה בכך שאפשר לאתר באמצעותה פגמים כבר בשבועות 14-10 להריון. זוהי בעצם בדיקת אולטרסאונד שבה בודק הרופא את עוביו של העור בעורף העובר: מדידה של יותר מ-3 מ"מ אומרת שיש סיכוי שהעובר הוא בעל תסמונת דאון. בדיקת שקיפות עורפית עולה בין 350 ל-500 ש"ח והיא מבוצעת רק במעבדות פרטיות או אצל רופאים פרטיים.

בדיקת אולטרסאונד במהלך ההריון

כמעט אין אשה שלא עוברת בדיקת אולטרסאונד לפחות פעם אחת בתקופת ההריון. מכשיר האולטרסאונד הוא בעצם פיתוח של הסונר, מכשיר לאיתור גופים מתחת למים. האולטרסאונד משדר גלי קול אל תוך הבטן בעזרת מתמר המחובר למסך. ההד הנקלט נרשם על המסך מתורגם לתמונת דמותו של העובר בתנועה. קיימים שני סוגים

עיקריים של מתמרים: המתמר הווגינלי, שבו משתמשים בדרך כלל בתחילת ההריון, והמתמר הבטני. בעת הבדיקה מורחים על בטנך ג'ל שמאפשר מגע רצוף יותר בין הבטן לבין המתמר, ולכן התמונה והקולות ברורים יותר לאחר מריחתו.

את בדיקת האולטרסאונד השגרתית תעברי כשלוש פעמים במהלך ההריון, וייתכן שאף יותר מכך. מומלץ לבצע את בדיקת האולטרסאונד הראשונה בשבועות 12-9 על מנת לדעת את גיל ההריון ולבדוק את קצב פעימות לב העובר.

בשליש השני להריון בדיקת האולטרסאונד נקראת גם סקירת מערכות, והיא מבוצעת בין השבוע ה-19 ל-24. בודקים בה בין השאר את כמות מי השפיר ברחם, את משקל העובר, את תנועותיו ופעולת מערכת הנשימה שלו ותפקוד שריריו. בדיקת האולטרסאונד השלישית נעשית בין שבועות 32-28, ובה בודקים את קצב גדילת העובר.

תתבקשי להביא עימך לכל בדיקת אולטרסאונד את תוצאות הבדיקה האחרונה, כולל צילומים מודפסים. שמרי את כל תוצאות בדיקות האולטרסאונד בצמוד לכרטיס מעקב ההריון.

שבועות 17 – 20

בדיקת חלבון עוברי

בדיקה זו יכולה לאתר סיכוי למומים במערכת העצבים של העובר, פיגור בהתפתחות המוח, ופגמי גנטיקה כמו תסמונת דאון. העובר מייצר חלבון, וחלבון זה עובר למחזור הדם שלך. כאשר יש רמה גבוהה מדי של חלבון בדם, מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר ובדיקת אולטרסאונד, למרות שבמקרים רבים התוצאה של רמת חלבון גבוהה אינה מצביעה בהכרח על קיומו של מום אצל העובר. בדיקה זו מבוצעת בדרך כלל במהלך השליש השני להריון, בין השבוע ה-17 לשבוע ה-20. לנשים מעל גיל 35 יש סיכוי גדול יותר לעובר עם תסמונת דאון, וכיוון שכך הבדיקה שלהן ממומנת כולה על ידי קופות החולים. נשים מתחת לגיל 35 משתתפות בהוצאות הבדיקה. המחיר נע בין 40 ל-50 ש"ח.

בדיקת מי שפיר

את בדיקת מי השפיר לא עוברות כל הנשים, בגלל שהנטייה היא לבצע כמה שפחות בדיקות חודרניות בעת ההריון, אלא רק נשים שקיים לגביהן חשש סביר למומים בעובר. זה כולל נשים מעל גיל 35, נשים שילדו בעבר תינוק/ת עם פגם בכרומוזומים או בתעלת מערכת העצבים, וכאלה שבמשפחתן יש מחלה תורשתית הקשורה לכרומוזומים; כמו כן תתבקשי לעבור בדיקת מי שפיר אם באחת מהבדיקות הגנטיות התגלה שאת ואבי העובר נשאים של מחלה גנטית, אם בדיקת החלבון העוברי אינה תקינה, או אם בבדיקת אולטרסאונד מתעורר חשש לפגם כרומוזומלי אצל העובר.

בכל אחד מהמקרים האלה קופת החולים מממנת את הבדיקה. בדיקת מי שפיר מבוצעת בשבועות 20-17 להריון. מחדירים מחט ארוכה בצד הבטן ומוציאים כ-20 סמ"ק ממי השפיר. את הבדיקה מלווה מכשיר אולטרסאונד, שבעזרתו נקבע מקום החדרת המחט כך שלא תפגע בעובר. תאי העובר שבתוך מי השפיר שהוצאו נבדקים על ידי הדגרה, ומעבדה גנטית בודקת את האפשרות לפגמים גנטיים בעובר. בדיקה זו אינה כואבת במיוחד, אך חשוב לשכב ולנוח כמה שיותר במשך 24 השעות שאחריה, כיוון שיש נטייה להתכווצויות של הרחם לאחר הבדיקה. התשובה לבדיקת מי שפיר מגיעה לאחר כשבוע לפחות. אם את בעלת RH שלילי עליך לעשות חיסון לאחר בדיקת מי השפיר.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here