שגרה חדשה לאחר לידה – טיפים ליציבה נכונה בחיי היומיום

0
174
שגרה חדשה לאחר לידה - טיפים ליציבה נכונה בחיי היומיום

אף אחד לא מכין אותנו לשינויים הגדולים המחכים לגופנו עם הצטרפות תינוק קטן לחיינו. כאבים שונים בגוף אופיינים מאד לתקופת האמהות הראשונה וכאבים אשר לא ציפינו להם כלל ולא הכינו אותנו אליהם מפתיעים אותנו כך פתאום. ישנם דגשים שאנו יכולות לתת עליהם את הדעת כדי להקל על הגוף ולהתאים את תיפקודו לחיי האמהות התובעניים.

  • אחיזת התינוק – יש לנו נטייה להרים את התינוק תמיד על אותה כתף, או אותו מותן (גם את התיק). הדבר גורם לאסימטריה בגוף שלנו, ולכן חשוב באופן מודע להחליף את האחיזה גם לצד "הפחות נוח". מה שמשכנע אימהות להחליף צדדים היא בד"כ העובדה שהתקבעות על צד אחד עלולה לגרום גם לאסימטריה אצל התינוק.
  • הנקה (או האכלה בבקבוק) – תנוחות הנקה תובעניות גובות "מחיר" יקר של כאבי גב וצוואר. שעות ארוכות ביממה אנו מבלות בהנקה וחשוב לשים לב להחזקה נכונה של התינוק במינימום מאמץ. יש לתמוך בתינוק עם כרית גדולה כדי שהידיים שלנו יוכלו לנוח, יש להניח שרפרף קטן מתחת לרגליים כדי להרים אותן ולשמור על גב ארוך וישר. לשחרור הגב והצוואר רצוי לבצע מתיחות – הפנייה וכפיפה של הראש לצדדים, סיבובי ראש, מתיחת הגוף למעלה, לצדדים והפניות.
  • סלקל – הנחת התינוק בתוך הסלקל והרמת הסלקל – כדי להניח תינוק בסלקל שנמצא על הרצפה, חשוב להתכופף מהברכיים תוך שמירה על גב ארוך וזקוף וכיווץ רצפת האגן. (נכון גם כשמתכופפים להרים צעצועים מהרצפה) עדיף להרים את הסלקל עם שתי ידיים קרוב לחזה, ולא ביד אחת (דבר שמפעיל לחץ עצום על הגב ועל רצפת האגן).
  • צעידה עם העגלה, עלייה וירידה במדרגות – כשאנו צועדות עם העגלה, בשל הקושי שבדחיפת משקל שהולך וגדל מדי יום, יש נטייה לרכון על העגלה (במיוחד בעליות). יש להקפיד לשמור על יציבה זקופה, מרפקים כפופים, רצפת אגן מכווצת ונשימה סדירה, גם אם הולכים קצת יותר לאט. כשעולים או יורדים במדרגות עם העגלה חייבים לאסוף את הבטן ואת רצפת האגן, לשמור את הגב ארוך כמה שאפשר, ולהרים/לבלום בירידה את משקל העגלה בכוח הידיים. עדיף, אם אפשר, להוציא את התינוק מהעגלה (לשמור על אותם עקרונות של גב ארוך, בטן אסופה ורצפת אגן מכווצת) ולגרור את העגלה במדרגות כשהיא ריקה.
  • מנשא – הנחת התינוק במנשא נעימה מאד לתינוק ויכולה להקל על ההתנהלות של האם (במיוחד כשהיא צריכה שתי ידיים פנויות). חשוב לשים לב שהמנשא מותאם לגובה האם ולמשקל התינוק, נוח לה ותומך בתינוק בהתאמה לגילו. יש לשים לב לא להרים כתפיים, לכווץ את רצפת האגן ולאסוף את הבטן פנימה (להימנע מהקשתת הגב ושחרור הבטן). חשוב לשחרר ולמתוח כתפיים, גב וצוואר לאחר הוצאת התינוק.
  • חיזוק רצפת האגן וכיווץ רצפת האגן בחיי היומיום – את רצפת האגן חשוב מאד לחזק כדי שנוכל להשתמש בשרירים אלה בחיי היומיום. הדבר דורש ממש חינוך מחדש ומודעות גבוהה לאזור שסובל מפגיעות וחולשה לאחר לידה, במטרה להגן עליו מהמשך הידרדרות. בחיי היום יום חשוב לכווץ את רצפת האגן שנייה לפני מאמץ ולכל אורכו. מאמץ נחשב התעטשות, קינוח האף, שיעול, צחוק, הרמת הקול, שירה, הרמת משא כבד (ילד, שקיות מהסופר, עגלה שמוכנסת לתא המטען), דחיפה או גרירה של משא כבד, פעילות גופנית, ריצה, קפיצות ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here