גזים לתינוקות: הכל על תופעת קוליק התינוקות שמפחידה הורים

0
140
קרדיט לתמונה Freepik

גזים לתינוקות הם תופעה נפוצה שהורים רבים מתמודדים איתה בחודשים הראשונים של הקטנטן שלהם. הבנת הגורמים לתופעת הגזים אצל תינוקות ולימוד דרכים יעילות להתמודד עם התופעה, יכולים לעזור להקל על אי הנוחות ולקדם סביבה מאושרת ושלווה יותר הן לתינוק והן להורים.

מהם הגורמים לגזים אצל תינוקות

בשבועות הראשונים לחייו, מערכת העיכול של התינוק עדיין מתפתחת ומתרגלת לתהליך העיכול, דבר שיכול להתבטא גם בנפיחות, גזים וכאבי בטן חזקים הנגרמים מהם הקרויים קוליק. כמה גורמים נוספים לגזים אצל תינוקות עשויים להיות: בליעת אוויר בזמן האכלה, רגישויות למזון או אלרגיות, האכלת יתר או טכניקות האכלה לא נכונות. חשוב לזהות את הגורם הבסיסי כדי לטפל ולהקל ביעילות על כאבי הגזים אצל התינוק. 

טיפים להתמודדות עם גזים לתינוקות

  1. טכניקות להוצאת "גרעפס": לאחר כל האכלה, הקפידו להוציא גרעפס לתינוק כדי לעזור לשחרר את האוויר הכלוא בבטן. טפחו בעדינות או שפשפו את גבם בתנועה כלפי מעלה כדי לעודד זאת.
  2. עיסוי בטן עדין: עיסוי בטנו של התינוק בתנועה מעגלית תוך לחיצה עדינה של הברכיים כלפי הבטן, יכול לספק הקלה על ידי גירוי מערכת העיכול. השתמשו בלחיצות עדינות בכיוון השעון על בטנו של התינוק.
  3. תנוחות האכלה שונות: התנסו בתנוחות האכלה שונות כדי להפחית את הסבירות שהתינוק יבלע אוויר עודף. לדוגמה, נסו להחזיק את התינוק בתנוחה זקופה יותר במהלך ההאכלה או השתמשו בכרית הנקה כדי להגביהה את הזוית בה הוא יונק.
  4. בקבוקים או פטמות נגד קוליק: שקלו להשתמש בבקבוקים או פטמות מותאמים שנועדו להפחית את כמות האוויר שהתינוק בולע בזמן ההאכלה. כלי הזנה מיוחדים אלה יכולים לעזור למזער את התרחשות כאבי הקוליק. 
  5. העזרו בפורמולה לתינוקות מותאמת למצבי גזים לתינוקות (אם רלוונטי): אם אתם משתמשים בתמ"ל, התייעצו עם רופא הילדים שלכם לגבי התנסות באפשרויות תמ"ל שונות שפותחו במיוחד לתינוקות עם גזים או בטן רגישה. הם עשויים להמליץ לנסות מותגים שונים או סוגים שונים של תמ"ל כדי למצוא את  הפתרון המתאים ביותר עבור התינוק שלכם. 
  6. אמהות מניקות: אם את מניקה, מזונות מסוימים בתזונה שלך עשויים לתרום לגזים אצל התינוק. שימי לב לתגובות של תינוקכם לאחר שאת צורכת מזונות מסוימים ושקלי להימנע מאלה שנראים כגורמים לאי נוחות עבור הקטנטן שלכם.

תנוחות שעשויות להקל על כאבי הגזים

  1. השכבת התינוק על הבטן: השכיבו את התינוק כאשר בטנו מכוונת לברכיים שלכם או על משטח יציב, כגון מזרן משחק. תנוחה זו יכולה לסייע בשחרור גז לכוד ולספק הקלה. הקפידו תמיד לשים את התינוק במנח זה רק כאשר הוא בהשגחה מלאה שלכם ובקשר עין.

  2. תרגיל האופניים: החזיקו בעדינות את רגלי התינוק והזיזו אותן בתנועת אופניים עדינה ומחזורית. תנועה זו יכולה לעזור לעורר את מערכת העיכול שלהם ולהקל על גזים.
  3. תנוחת "נמר על עץ": הניחו את התינוק עם הפנים כלפי מטה לאורך האמה, כשרגליו צמודות למרפק. תנוחה זו יכולה לסייע בהפעלת לחץ עדין לאורך כל הבטן, ולסייע בשחרור גזים.

  4. החזקת התינוק במנח אנכי: החזיקו את התינוק בתנוחה זקופה כנגד החזה או הכתף. תנוחה זו יכולה לעזור להקל על גזים בכך שהיא מאפשרת להם לעלות לחלק העליון של הבטן, מה שמקל על הוצאתם בצורת "גרעפס".

סטטיסטיקה על תופעת הגזים לתינוקות

קוליק תינוקות היא בעיה נפוצה בקרב תינוקות, כאשר מחקרים מראים כי עד 70% מהתינוקות חווים אי נוחות הקשורה לגזים בשבועות הראשונים לחייהם. בממוצע, תינוקות עשויים לחוות אפיזודות גזים מספר פעמים ביום, כאשר כל פרק נמשך בין 20 דקות לשעה. אי הנוחות הנגרמת על ידי גזים יכולה לשבש את דפוסי השינה שלהם ואת רווחתם הכללית.

לסיכום, גזים לתינוקות הם חלק טבעי מהתפתחותו המוקדמת של התינוק, אך הם אינם חייבים להיות מקור למצוקה מתמדת עבור ההורים. על ידי הבנת הגורמים לגזים אצל תינוקות, יישום טיפים מועילים להתמודדות איתם ושימוש בתנוחות להקלה על אי הנוחות, הורים יכולים לספק הקלה ונחמה לקטנטנים שלהם. זכרו, גזים לתינוקות הם בעיה נפוצה וניתנת לטיפול, ועם סבלנות וזהירות, גם תינוקות וגם הורים יכולים לנווט בשלב זה בצורה חלקה יותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here