אין יותר כייף ממשחקי חשיבה

0
2425
אין יותר כייף ממשחקי חשיבה
מקור: FREEPIK

משחק הוא דרך נפלאה ללמידה. למידה שכזו אינה דורשת מאמץ מיוחד ומשלבת בתוכה הנאה גדולה. בדרך המשחק אנו לומדים לדעת ולהכיר את הסביבה בה אנחנו חיים וזאת באמצעות גירוי, חוויה, ניסוי וטעיה.

דרך המשחק מביאה איתה תרומה רבה במספר היבטים:

היבט רגשי – המשחק מפעיל את הדמיון ומאפשר לילד לחוות את העולם הנמצא סביבו. המשחק מאפשר לילד להמחיש את העולם האמיתי העוטף אותו, מאפשר לו להתמודד איתו ועוזר לו לפתח הבנה רגשית בהתמודדות עם סיטואציות שתיווצרנה בעתיד. באמצעות המשחק הילד יכול לבטא גם רגשות טובים וגם רגשות פחות טובים שעוזרים לו להגיע לאיזון רגשי ולפרוק רגשות שאולי לא יכול היה להביע בזמן אמת. באמצעות המשחק הילד מקבל כלים להתמודדות עם מצבים דומים שקורים בעולם האמיתי.

היבט חברתי – באמצעות אינטראקציה עם ילדים אחרים הילד לומד כללי משחק וכיצד מתמודדים מול האחר. הדבר מפתח תחרותיות והישגיות. הוא לומד לנהל משא ומתן, התפשרות, התנגדות, מהו לחץ וכיצד לשתף פעולה. ההיבט החברי תורם להתפתחות האינטליגנציה הרגשית של הילד.

היבט מוטורי – כל פעולה אותה אנו עושים משלבת את שרירי הגוף. באמצעות משחקים שונים אנו לומדים לשלוט הן במוטוריקה עדינה והן במוטוריקה הגסה. המוטוריקה העדינה מצריכה ריכוז וחשיבה על שימוש בשרירים קטנים כמו שרירי הפנים או שרירים פנימיים והמוטוריקה הגסה מצריכה תנועה של שרירים גדולים כמו היד, הרגל והראש.

למשחק יש השפעה גדולה על התפתחות המוח ועל יכולתו ליצור קשרים עצביים המספקים את התשתית להמשך התפתחות המוח גם בגיל המבוגר, מה שמשפיע על יכולת הלמידה, ההתנהגות, והבריאות העתידית. בגיל צעיר גמישות המוח היא גבוהה מאוד אז מתאפשרת יצירת מסלולים ורשתות עצביות. בגיל המבוגר קיימת חשיבות רבה למשחק, מה שמאפשר למעגלים חשמליים במוח לעבוד באופן יעיל יותר ככל שנעשה בהם יותר שימוש. מעגלים וקשרים במוח שאינם נמצאים בשימוש פשוט הולכים לאיבוד.

משחקי חשיבה מפתחים ומפעילים את היכולת האינטלקטואלית, את הריכוז ואת הסבלנות. החשיבה היא פעולה הנעשית על ידי המוח. היא דורשת ריכוז ומאמץ פיסי ואינה קלה בכלל. מאחר והמוח הוא כמו שריר, כדי שנוכל לנצל אותו בצורה מיטבית נדרש לאמן אותו. כדי לשפר את פעילות המוח יש לשחק במשחקי חשיבה מה שיכול להוביל ליכולת שכלית גבוהה.

היום ניתן להנות ממבחר משחקי חשיבה. משחקי החשיבה מביאים לפיתוח מיומנויות החשיבה כאשר היא משולבת עם הנאה. הם מהווים מעין תרגילי התעמלות למוח. משחקי החשיבה שונים ממשחקי המזל בהם נדרש מזל כדי לזכות, או ממשחקי הספורט הדורשים פעילות גופנית, או ממשחקי אסטרטגיה בהם אומנם נדרשת חשיבה גם יש בהם אלמנט גם של מזל כמו לדוגמא במשחק המונופול. משחקי חשיבה שכולנו מכירים הם שחמט, ברידג' ודמקה. ככל שנפתח מיומנויות מחשבתיות יותר מורכבות כך תגדל הנאתנו מהמשחק.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here