שיעורי אנגלית לילדים – מדוע זה חשוב

0
782
שיעורי אנגלית לילדים - מדוע זה חשוב
קרדיט FREEPIK

אנגלית היא אחת השפות המדוברות בעולם ומדוברת ע"י כ-500 מיליון עד 1.8 מיליארד איש. בנוסף, אנגלית היא השפה הרשמית והמרכזית בארצות רבות (כ-300-450 מיליון איש דוברים אנגלית כשפת אם) או משמשת כשפה שנייה, כך שלא פלא שהיא נלמדת יותר מכל השפות האחרות.

הודות להשפעתה הרבה בתחומים שונים כיום השפה האנגלית נחשבת ללינגואה פרנקה, כלומר היא השפה שמשמשת כתקשורת בין אנשים שמדברים שפות אם שונות, בעיקר לצורך מסחר בינ"ל, דיפלומטיה, מדע, אקדמיה, תקשורת, עסקים, תיירות, בידור, מחשבים וכו'.

ורק על קצה המזלג הנה כמה מהמדינות שבהם האנגלית היא השפה הרשמית: בריטניה, אירלנד, קנדה, ניו-זילנד, מלטה, הודו, פקיסטן, פיליפינים, סינגפור ועוד. באוסטרליה ובארה"ב דוברים אנגלית כשפת אם, אך היא לא מוגדרת ככזו בחוק. 

שפה וקוץ בה

עם זאת, מדובר בשפה לא קלה כי האנגלית נחשבת לשפה בעלת אוצר המילים הגדול מכולן. ההערכה היא שבאנגלית יש לפחות 170,000 מילים (בעברית לשם השוואה יש רק כ-70,000) וזה כאשר סופרים רק מילים דבורות, כלומר מילים שנמצאות בשימוש.

בנוסף, באנגלית ישנם דיאלקטים שונים שאמנם אינם מהווים מכשול להבנה אבל בהחלט מערימים קשיים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה ששינויים אלו משתייכים ל-3 קטגוריות: הגיה, כתיב ואוצר מילים כך שלמעשה יש 4 דיאלקטים שונים באנגלית: אנגלית אמריקאית/בריטית/אוסטרלית/קנדית. וזה עוד לפני שמחשיבים את המבטאים השונים…

אז מה עושים?

הדרך הטובה ביותר להבטיח שגם הילדים שלכם יידעו אנגלית וישתלבו בעולם העתידי היא פשוטהלהתחיל ללמד אותם אנגלית מגיל צעיר ככל הניתן עם עדיפות למורה פרטי באנגלית,  בשיעורים פרטיים באנגלית הם יקבלו מענה אישי לכל הבעיות שבהם הם נתקלים. 

הבלשנים טוענים שחשיפה מוקדמת לשפה זרה מקלה על רכישת השפה, כך שהיכולות בשפה החדשה יהיו טובות יותר בהמשך הדרך. חוקרי המוח מאמינים שמוחם של ילדים גמיש יותר ממוחם של המבוגרים (ובמילים אחרות – כמה שהמוח צעיר יותר הוא גמיש יותר), כך שהוא למעשה כמו ספוג שמאפשר להם לספוג את השפה ביעילות ובמהירות.

בנוסף, באנגלית כמו בכל שפה אחרת לימוד השפה מתחלק ל-4 מיומנות שונות (דיבור, דקדוק, הבנת הנקרא וקריאה), כך שמומלץ לבחור מקום (או מורה פרטי ) שמלמד את כל המיומנויות האלו ולא רק את חלקן.

חשוב לזכור שככל שהילדים חשופים יותר לשפה כלשהי (במקרה הזה אנגלית) הם יחושו נוח יותר להשתמש בה. כלומר, ידברו באנגלית מרצונם ומיוזמתם ללא מחסומים כלשהם של פחד, בושה, מבוכה, חוסר יכולת/ידע וכו'. עם זאת, יש להקפיד על לימוד בצורה כיפית וחווייתית כדי שהילדים ישמחו לעשות שני דברים: ללמוד ולהמשיך לעשות שימוש בשפה מתוך רצון ולא הכרח.

איך ללמד את הילדים אנגלית?

כיום יש מספר דרכים שבהם ניתן ללמד ילדים אנגלית כך שהבחירה כולה שלכם בהתאם לרצונות, צרכים, דרישה ואפילו יכולת כלכלית או אופן הלמידה של הילד. למשל, דרך שיעורי אנגלית לילדים, חוגים, ערכות לימוד, מדריכים פרטיים, פעילויות שונות ואפילו אפליקציות סלולריות. 

האמת היא שלא ממש משנה באיזה שיטה תבחרו כי המטרה אחת – לפתח ילד שלומד אנגלית בכוחות עצמו, כך שהלימוד שלו יהיה קל וטבעי ומעל הכל – שהוא ילמד אנגלית שהיא שפה זרה עבורו כמו שהוא לומד את שפת האם שלו (עברית, ערבית, רוסית וכו').

דבר אחד בטוח – אל תסמכו רק על מערכת החינוך שתלמד את ילדיכם אנגלית. הסיבה לכך היא שיש שונות רבה בין בתי הספר, הן באופן לימוד האנגלית (חלקם כלל לא מלמדים את כל מיומנויות השפה!) והן מבחינת שנות הלימוד. למשל, יש כאלו שמתחילים ללמד אנגלית בכיתה א' ויש כאלה שרק בכיתה ד'.

זה אולי לא נראה דרמטי, אבל רק תחשבו מה יקרה אם תעברו דירה והילד יעבור לבית ספר חדש. למשל, אם הוא יגיע לכיתה ד' בבית ספר שבו התחילו ללמוד אנגלית כבר בכיתה א'. התוצאה היא לא רק פער לימודי, אלא גם תחושות של כשלון שיכולות ליצור שנאה למקצוע. מכיוון שכאמור מדובר בשפה הכרחית בעולם העתידי – אתם לא יכולים להרשות לעצמכם סיטואציה כזו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here